Jak informuje UNICEF, w Liberii niemal dwie trzecie dzieci w wieku szkolnym znajduje się poza systemem edukacji. To najwyższy wynik. Na drugim miejscu znajduje się Sudan Południowy, gdzie z powodu konfliktu co trzecia szkoła jest zamknięta, a 59 proc. dzieci nie chodzi do szkoły. W czołówce zestawienia są również: Afganistan (46 proc.), Sudan (45 proc.), Niger (38 proc.) i Nigeria (34 proc.). Mimo że Syria nie znajduje się na liście 10 krajów z najniższym poziomem skolaryzacji, mieszka tam 2,1 mln dzieci w wieku szkolnym (5-17 lat), które pozostają poza systemem edukacji. Dodatkowo do szkoły nie chodzi 600 tys. syryjskich dzieci, które musiały opuścić swoje domy i teraz żyją jako uchodźcy w krajach ościennych. Ze względu na trwające konflikty, najnowsze i wiarygodne dane z krajów takich jak Somalia czy Libia nie są dostępne. Sytuacja dzieci w krajach ogarniętych konfliktem "W krajach ogarniętych konfliktami, szkoła jest nie tylko miejscem, gdzie dzieci zdobywają wiedzę i kompetencje, które w przyszłości będą niezbędne do odbudowy ich społeczności; szkoła daje im także schronienie i poczucie stabilności, które pomagają radzić sobie z traumą. Kiedy dzieci nie chodzą do szkoły, są narażone na wykorzystanie, nadużycia, przemoc i rekrutację do grup zbrojnych" - podkreśla dyrektor UNICEF ds. Edukacji Jo Bourne. Kryzys systemu edukacji UNICEF zwraca uwagę, że kryzys systemu edukacji dotyka kraje najuboższe, ogarnięte konfliktami, dotknięte długotrwałymi suszami, nagłymi powodziami czy trzęsieniami ziemi. "Wkrótce w tych krajach dorośnie pokolenie dzieci bez wykształcenia i odpowiednich umiejętności, dzięki którym mogłyby pomóc w rozwoju gospodarki kraju. To może pogorszyć już i tak tragiczną sytuację milionów dzieci i ich rodzin" - ostrzega organizacja. Brak dofinansowań Jednocześnie zwraca uwagę, że projekty edukacyjne są z reguły jednymi z najbardziej niedofinansowanych. W 2015 r. organizacje humanitarne otrzymały zaledwie 31 proc. funduszy potrzebnych do realizacji projektów edukacyjnych. Jeszcze 10 lat temu było to 66 proc. Tymczasem od 2005 r. potrzeba pomocy edukacyjnej wzrosła o 126 proc., a jej finansowanie zaledwie o 4 proc.