Grupa numerów 116 (116 000 - numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci, 116 111 - telefon zaufania dla dzieci, 116 123 - telefon wsparcia emocjonalnego) - to grupa ogólnoeuropejskich, całodobowych i darmowych linii telefonicznych o charakterze społecznym. Ich uruchomienie to inicjatywa Komisji Europejskiej. Rok temu KE zwróciła się do krajów UE o jak najszybsze uruchomienie numeru 116, jednak w większości państw jest on wciąż nieaktywny. Komisja rozważa wszczęcie w tej sprawie postępowania. Na początku lipca wicepremier, minister spraw wewnętrznych i administracji Grzegorz Schetyna w liście do Komisarz ds. Społeczeństwa Informacyjnego i Mediów w Komisji Europejskiej Viviane Reding, zapowiedział wsparcie rządu i koordynację prac na rzecz implementacji numerów 116 w Polsce. Prace nad wdrożeniem numerów 116 będą prowadzone we współpracy z Urzędem Komunikacji Elektronicznej, Komendą Główną Policji oraz partnerami społecznymi. O obsługę linii 116 111, która będzie telefonem zaufania dla dzieci w trudnych sytuacjach życiowych, stara się Fundacja Dzieci Niczyje. Niedawne badanie w UE wykazało, że tylko kilka państw członkowskich przydzieliło numery linii 116 odpowiednim służbom: siedem państw w przypadku numeru 116 000 i dziesięć w przypadku numeru 116 111. W tym tygodniu KE wezwała do przyspieszenia działań w celu uruchomienia tych numerów. Jak informuje KE, do tej pory jedynie Węgry podjęły wszystkie konieczne kroki, aby doprowadzić do uruchomienia i funkcjonowania numerów 116. - W pozostałych 26 państwach członkowskich sytuacja jest alarmująca. Z przykrością muszę stwierdzić, że w wielu krajach, pomimo złożonych deklaracji, nie podejmuje się działań mających na celu uruchomienie linii telefonicznych, które mogą stanowić cenną pomoc dla rodziców i dzieci - podkreśla Viviane Reding. W lipcu 2006 roku Komisja Europejska zaproponowała zarezerwowane jednego numeru telefonu, pod którym zgłaszane byłyby przypadki zaginięcia dzieci i innego numeru służącego dzieciom do wzywania pomocy. Zobowiązuje to państwa członkowskie do udostępnienia społeczeństwu "numerów 116", choć nie zmusza ich do przydzielania tych numerów usługodawcom i zapewnienia świadczenia usług. Numer 116 000 miał być dostępny najpóźniej do 31 sierpnia 2007, a numer 116 111 najpóźniej do 29 lutego br. Po upływie tych terminów krajowi operatorzy telekomunikacyjni mogli je aktywować na potrzeby świadczenia usług przez usługodawców jako numery alarmowe i telefony zaufania. Trzeci numer, 116 123, został zarezerwowany dla telefonu zaufania dla dorosłych. Po przydzieleniu numeru, usługodawcy w zakresie numerów alarmowych i telefonów zaufania odpowiedzialni są za rozpoczęcie świadczenia usług. Muszą oni zapewnić bezpłatne połączenia siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, na terytorium całego kraju. Komisja zapewnia, że będzie bacznie się przyglądać wprowadzaniu w życie tego systemu w państwach członkowskich.