Reklama

Reklama

Większość eksponatów zostanie w Zachodniopomorskiem

Muzeum Kolejnictwa w Warszawie przekaże zdecydowaną większość zbiorów Muzeum Kolei Wąskotorowych w Gryficach na rzecz Muzeum Narodowego w Szczecinie, tym samym trzon kolekcji pozostanie w Zachodniopomorskiem - poinformowano w Szczecinie.

Do Warszawy pojadą tylko dwa parowozy i dwa wagony z kolekcji - ustalili dyrektorzy obu palcówek.

Reklama

Stała Wystawa Pomorskich Kolei Wąskotorowych w Gryficach to muzeum kolei wąskotorowych Pomorza Zachodniego.

Jest to obecnie filia Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, utworzona w 1978 roku. Zbiory skansenu obejmują kilkanaście parowozów wąskotorowych o szerokości toru 1000 mm, a także ok. 30 innych pojazdów trakcyjnych i wagonów.

W maju 2009 r. Muzeum Kolejnictwa w Warszawie wywiozło ze swej filii w Gryficach parowóz TY 3326. Pojawiły się pogłoski o likwidacji uciążliwej dla warszawskiego muzeum placówki i wywiezieniu z Gryfic wszystkich eksponatów.

Dyrektor Muzeum Narodowego w Szczecinie Lech Karwowski poinformował, że w ramach porządkowania sytuacji po reformach samorządowych w kraju, samorząd Województwa Mazowieckiego zgodził się na przekazanie trudnej dla niego w utrzymaniu odległej placówki wystawienniczej na rzecz Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego.

- Prawie wszystkie eksponaty zostaną w Gryficach. Ich właściciel, czyli Muzeum Kolejnictwa zabierze tylko dwa parowozy i dwa wagony do muzeum kolejnictwa w Sochaczewie. Cieszy nas takie rozwiązanie - powiedział Karwowski.

Wicemarszałek Zachodniopomorski Witold Jabłoński dodał: Te ustalenia to dla nas korzystny kompromis. Do Warszawy pojedzie jeden parowóz wyprodukowany w Chrzanowie i jeden w szczecińskiej fabryce "Vulkan". Jabłoński dodał, że do końca marca ma być przeprowadzona inwentaryzacja zbiorów, a 1 kwietnia całe gryfickie Muzeum Kolejnictwa stanie się filią Muzeum Morskiego, nowego oddziału Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Najcenniejszą częścią gryfickiej kolekcji jest 14 parowozów, w tym cztery produkcji zakładów metalurgicznych "Vulcan" w Szczecinie, dwa wytworni Krauss-Maffei w Monachium, jeden berlińskiej fabryki Orenstein/Koppel, wszystkie z lat 1909-28. Kolejne cztery zostały wyprodukowane w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie w latach 50. - jedna z nich użyczona jest gminie Rewal, wyremontowana i eksploatowana.

Wszystkie związane z liniami kolejowymi na Pomorzu, cały czas lub z przerwami, jak dwa "Vulkany", które przez 15 lat jeździły na linii piaseczyńskiej. Są też m.in. dwa wagony spalinowe, w tym jeden z 1935 r., odremontowane wagony towarowe i pasażerskie, przeważnie produkcji rumuńskiej oraz wiele szynowych urządzeń technicznych.

Muzeum jest największą atrakcją turystyczną Gryfic, wymienianą we wszystkich przewodnikach turystycznych Województwa Zachodniopomorskiego.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje