Jak powiedział jeden z organizatorów IX Święta Junaka - Jerzy Ronke ze szczecińksiego klubu motocyklowego Cruiser, do miasta zjechało z całej Polski ok. 400 motocykli, w tym właśnie Junaki. Zlot jest otwarty, więc na polu, gdzie biwakują motocykliści spotkać można także wuefemki, shl-ki, sokoły, panonie, yamahy czy harleye. Uczestnicy zlotu w szczecińskiej katedrze poświęcili swoje maszyny. W programie spotkania miłośników Junaka jest m.in. konkurs na najbardziej oryginalny motocykl tej marki, to znaczy nigdy nie przemalowywany i nie przerabiany oraz najmniej oryginalny, czyli najbardziej tuningowany. W czasie imprezy odbędą się również koncerty rockowe. Zlot potrwa do niedzieli. Junak to jedyny polski motocykl z czterosuwowym silnikiem. Jego popularność wzięła się m.in. ze stosunkowo niskiej ceny i możliwości dokonywania w nim wielu przeróbek. Pierwsza oficjalna prezentacja Junaka odbyła się w sierpniu 1954 roku na wystawie X-lecia PRL we Wrocławiu, ale dopiero rok później rozpoczęto jego produkcję w Szczecińskiej Wytwórni Sprzętów Metalowych ("Polmo"); dostawcą silników była Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego w Łodzi. Seryjnie Junaka M07 zaczęto produkować w 1957 roku. W Szczecinie powstały także wersja rajdowa Junak M07R oraz trójkołowy model B20 z otwartą skrzynię ładunkową z tyłu. Junaki w specjalnej wersji były na wyposażeniu patroli drogowych Milicji Obywatelskiej. Na początku 1965 roku zapadła decyzja o wstrzymaniu produkcji motocykli w Szczecinie, gdzie łącznie wyprodukowano 91.400 sztuk Junaków, w tym 35 motocykli na zamówienie handlowca z USA. Miały one chromowane osłony, dodatkowe lampy i sakwy z obu stron.