Po zakończeniu budowy w porcie jachtowym będzie mogło cumować 150 jachtów przy pomostach pływających rozmieszczonych po obu brzegach rzeki Duńczycy - pomiędzy Wyspą Grodzką a Łasztownią. Wokół portu mają powstać także: mały amfiteatr, kawiarnia, restauracja, małe boiska sportowe oraz zaplecze sanitarne dla żeglarzy, bulwar spacerowy, a przy nim kilka miejsc postojowych dla jachtów oraz dla tramwaju wodnego. - Jeżeli otrzymamy dofinansowanie z programu Interreg, pierwszy etap prac zakończy się do Finału Regat The Tall Ship Races w 2013 roku - zapowiedział prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Szczecin liczy, że port przyciągnie dużą liczbę żeglarzy pływających po Bałtyku oraz jachtów przepływających przez Szczecin w drodze z lub do Berlina, po rzekach i kanałach. Pełna infrastruktura mariny pozwoli załogom zatankować wodę oraz paliwo, naładować akumulatory, usunąć nieczystości. Dostępny będzie dźwig do wodowania jachtów. Inwestycja jest częścią wspólnego projektu Szczecina i niemieckiego przygranicznego powiatu Uecker Randow "Baza turystyki żeglarskiej - Port Jachtowy Szczecin i ZeRUM Ueckermunde - na transgranicznym szlaku wodnym". Niemcy przewidują rozbudowę przystani Ośrodka ZeRUM kosztem 2 mln euro. Szczecin w ramach projektu sfinansuje jedynie pierwszy etap całej inwestycji wart około 12 mln zł - tyle będzie kosztować część nawodna: zwodzona kładka piesza z sanitariatami, pomosty pływające dla ok. 80 jachtów. Równocześnie gmina zabezpieczyła w wieloletnim planie inwestycyjnym ok. 10 mln zł na podniesienie poziomu części południowo-wschodniego brzegu wyspy oraz przyłącza mediów. Ta część inwestycji zostanie zrealizowana przed finałem regat The Tall Ships Races w sierpniu 2013 roku, jeśli zostanie przyznane dofinansowanie unijne. Decyzja w tej sprawie ma zapaść w połowie grudnia. Kolejny, trzeci etap rozbudowy portu to zagospodarowanie południowej części Wyspy, umocnienie zachodniego i północnego nabrzeża, postawienie budynków socjalnych, klubowych i kawiarni; jego wartość to ok. 35 mln zł. Etap czwarty o wartości ok. 14 mln zł przewiduje budowę amfiteatru i restauracji, kolejnych pomostów dla ok. 70 jachtów oraz pływającą stację paliw. Urzeczywistnienie całego programu inwestycji wymaga ok. 70 mln zł. Według władz miasta dwa ostatnie jej etapy są możliwe do zrealizowania "w bliskiej przyszłości", przy dodatkowym dofinansowaniu unijnym.