Prowadząca sprawę prokurator Arleta Ratowska z Białogardu powiedziała we wtorek, że w toku postępowania wykluczono, by przyczyną wypadku była usterka techniczna ciężarówki. Nie potwierdzono też hipotezy o zasłabnięciu lub ataku serca kierującego. Ustalono natomiast, że mężczyzna nie był pod wpływem alkoholu, ani narkotyków. Do wypadku doszło 6 kwietnia 2009 r. po południu na drodze wojewódzkiej nr 166 łączącej Białogard z krajową "szóstką" Szczecin-Gdańsk. Prowadzona przez 31-latka ciężarówka z pustą naczepą nie zatrzymała się przed niestrzeżonym, ale dobrze oznakowanym przejazdem kolejowym, i uderzyła w pociąg osobowy relacji Kołobrzeg-Poznań. Trójczłonowy skład pociągu został rozerwany, jeden wagon wykoleił się, ciężarówka stanęła w płomieniach. Kierowca tira zginął na miejscu. Kolejną śmiertelną ofiarą była jadąca pociągiem kobieta, która w wyniku odniesionych obrażeń zmarła w szpitalu. Pomocy medycznej trzeba było łącznie udzielić 35 osobom. Niedługo po wypadku kolej zdecydowała o zmianie kategorii przejazdu z "D" (przejazd bez urządzeń ostrzegawczych, oznaczony jedynie znakami drogowymi) na "B" (przejazd z samoczynną sygnalizacją świetlną i półrogatkami - szlabany zamykające prawy pas ruchu). Decyzja ta zapadała po zbadaniu natężenia ruchu na drodze nr 166, którą - jak się okazało - w ciągu doby przejeżdża średnio 77 tys. samochodów. W ub. roku przez drogę przejeżdżało w ciągu doby 20 pociągów. Romana Nakoneczna, rzeczniczka PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Szczecinie, powiedziała we wtorek, że przebudowę przejazdu zaplanowano na drugą połowę tego roku. Szacunkowy koszt całej inwestycji to 1,25 mln zł, z tego prawie 50 tys. zł przeznaczono na dokumentację techniczną, która ma powstać do końca kwietnia. Wsparcie przebudowy przejazdu 50 tys. zł zadeklarował starosta białogardzki. Kwota ta - jak poinformowała rzeczniczka starostwa Joanna Gadomska - została wpisana do tegorocznego budżetu powiatu. O finansowym udziale w inwestycji PKP rozmawia jeszcze z burmistrzem Białogardu. W Polsce jest sześć rodzajów przejazdów kolejowych. Najwyższą kategorią jest "A" - przejazdy strzeżone wyposażone w rogatki zamykające całą szerokość jezdni; najniższą kat. "F" - przejazdy niepubliczne, zamknięte dla ruchu i otwierane na życzenie kierującego. O kategorii przejazdu decyduje m.in. liczba torów, maksymalna dopuszczalna prędkość pociągów, rodzaj drogi, na której znajduje się przejazd, oraz występujące na niej natężenie ruchu.