- Stary most został już zamknięty dla samochodów i rozpoczyna się jego rozbiórka. W czasie budowy nad kanałem funkcjonować będzie jedynie kładka dla pieszych - powiedział w środę starosta kołobrzeski Artur Mackiewicz. Rozbierany most zbudowało przed kilkudziesięcioma laty wojsko, które przez długi czas było wyłącznym użytkownikiem okolicznego terenu. Obiekt był już mocno wyeksploatowany. Choć pierwotnie mogły po nim jeździć ciężkie wojskowe pojazdy, tuż przed zamknięciem dopuszczano na nim ruch samochodów o maksymalnym ciężarze całkowitym 7,5 tony. Stary most po remoncie nadal będzie można użytkować. Starosta Mackiewicz powiedział, że część rozebranej konstrukcji ma trafić do doświadczonego ostatnią powodzią powiatu nowosądeckiego. Inną część, z uwagi na unikatowy charakter mostu, ma przejąć Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. Rozbierany obiekt to wojskowa konstrukcja typu MS 2280. Jest to ulepszony model produkowanego na masową skalę w czasie II wojny światowej mostu Baileya. Uchodzącą za majstersztyk militarnej sztuki inżynieryjnej konstrukcję wymyślił angielski inżynier Donald Bailey (1901-1985), któremu przyznano za to tytuł szlachecki. Natomiast brytyjski marszałek polny Bernard Montgomery, jeden z twórców planu lądowania aliantów w Normandii - powiedział, że "bez mostu Baileya nie wygralibyśmy wojny". Opracowana przez Baileya konstrukcja to przenośny prefabrykowany stalowy most kratownicowy, składający się z płaskich elementów, łączonych sworzniami. Most montuje się na lądzie, a następnie nasuwa na podpory. Nie wymaga to specjalistycznego ciężkiego sprzętu. Po takim moście mogą jeździć czołgi. Mosty Baileya można budować nad przeszkodami wodnymi o maksymalnej szerokości 60 m. Nowy most nad kanałem Resko ma mieć nośność 40 ton i jezdnię o 1,3 m szerszą w stosunku do poprzednika. Inwestycja to wspólne przedsięwzięcie czterech samorządów: powiatu kołobrzeskiego i gryfickiego oraz gminy wiejskiej Kołobrzeg i miasta Trzebiatów. Jest to część większego zadania polegającego na przebudowie drogi powiatowej z Mrzeżyna do Kołobrzegu. Koszt całego projektu - razem z budową mostu - szacowany jest na 29 mln zł, z czego 12 mln zł to unijne wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa zachodniopomorskiego. Przetarg na przebudowę drogi ma być ogłoszony we wrześniu. Zakończenie prac zaplanowano na druga połowę 2011 roku.