Oba samoloty - jak poinformowała Barbara Skomiał z Muzeum Oręża Polskiego - służyły do niedawna w 21. Bazie Lotniczej w Świdwinie, która wchodzi w skład 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. Przetransportowany w czwartek do Kołobrzegu samolot to jednomiejscowa bojowa wersja SU-22M4 o numerze bocznym 7308. Wyprodukowano ją w 1985 r. Maszyna jest w pełni wyposażona, ma nawet turboodrzutowy silnik AŁ-21F-3. Z umieszczonego przy kabinie napisu wynika, że latał na niej ppłk. pil. Marek Ławicki. Samolot przywieziono do muzeum na dwóch lawetach. Na jednej transportowano kadłub, na drugiej - skrzydła. Dyrektor kołobrzeskiego muzeum Paweł Pawłowski planuje, że maszyna będzie eksponowana na specjalnym, wysokim na ok. 10 metrów wysięgniku. Samolot, który ma być przywieziony w piątek do Rogowa, to tzw. szparka, czyli dwumiejscowa szkolna wersja SU-22 UM3K. Maszyna miała numer boczny 706, wyprodukowano ją w 1986 r. Samolot przekazano muzeum bez silnika. Przeznaczony do zwalczania ruchomych i nieruchomych celów naziemnych i nawodnych oraz niektórych celów powietrznych Su-22 skonstruowano na początku lat 70. w Związku Radzieckim. Do polskich sił powietrznych samoloty te trafiły w połowie 80. Przed trzema laty w służbie było 48 tego typu samolotów. Obecnie prawdopodobnie jest ich ok. 40. Po przekazaniu obu Su-22 lotnicza kolekcja Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu będzie się składać z dziesięciu samolotów i śmigłowca SM2. Muzeum posiada m.in. myśliwce Lim-2 i MIG-19 (obecnie oba remontowane są w bazie lotniczej w Krzesinach), odrzutowy bombowiec Ił-28, szkolno-treningową maszynę TS-8 Bies (za jej renowację muzeum otrzymało nagrodę "Sybilla" ministerstwa kultury), dwupłatowy CSS-13, dwa szkolno-treningowe odrzutowce TS-11 Iskra oraz szkolno-bojowy samolot Iryda.