W ubiegłym tygodniu system zdobył złoty medal na międzynarodowych targach wynalazczości "INNOVA 2011" w Brukseli, na których zaprezentowano kilkaset wynalazków z ponad 20 krajów. Autorami systemu są: dyrektor Instytutu Inżynierii Ruchu Morskiego dr hab. Lucjan Gucma i dr Maciej Gucma. System dostarcza kapitanowi statku bardzo dokładnych informacji o prędkości statku, jego położeniu i odległości od nabrzeża. Jest w stanie podać jego położenie z dokładnością do dwóch centymetrów. System wykorzystuje głowice laserowe montowane w nabrzeżu, które wysyłają sygnał i czujniki, które odbierają wiązki odbite od zbliżającego się statku. Informacje przekazywane są do kapitana statku, który natychmiast otrzymuje dokładne dane m. in. o odległości statku od nabrzeża i prędkości jednostki. Przekazane mogą być na zwykły telefon komórkowy czy komputer znajdujący się na statku, podkreślił Lucjan Gucma. Użycie systemu zwiększa bezpieczeństwo i skraca czas cumowania jednostki. Jest on szczególnie przydatny dla dużych statków i tych przewożących niebezpieczne ładunki gdzie szczególnie liczy się precyzja w dojściu do nabrzeża. Pomaga bezpiecznie cumować statek w warunkach ograniczonej widoczności, w nocy lub podczas mgły. Koszt wyposażenia jednego nabrzeża w urządzenia tworzące system to kilkadziesiąt tysięcy złotych. Prace nad systemem trwały 2,5 roku i kosztowały ok. 2 mln zł. Pieniądze pochodziły z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Uczelnia prowadzi rozmowy z firmami, które są zainteresowane produkcją elementów systemu.