Nowy most na wyspę Karsibór to największa w ostatnich latach inwestycja w pełni sfinansowana przez miasto. Budowa, wraz z rozbiórką dotychczasowego połączenia, kosztowała 41 mln zł. Wykonawcą było konsorcjum firm Polimex - Mostostal S.A. Warszawa oraz Zakład Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW Service sp. z o.o. Szczecin. Prace trwały od początku ubiegłego roku. Nowy most ma 407 m długości i 9,3 m szerokości, dwupasmową jezdnię i chodnik dla pieszych. Nowe połączenie zastąpiło stary most Piastowski, który powstał ponad 45 lat temu. Miał on 370 m długości i 4,2 m szerokości. Obowiązywał na nim ruch wahadłowy. W ciągu najbliższych sześciu miesięcy zostanie rozebrany. Miasto rozważa ewentualne wprowadzenie opłaty za korzystanie z mostu w wysokości 10 zł rocznie. Decyzja jeszcze nie zapadła, stanie się to po uzgodnieniach z mieszkańcami - dodał Karelus. Pobieranie opłat za korzystanie z przeprawy stworzy prawną możliwość odzyskania podatku VAT w wysokości ok. 8 mln zł - wyjaśnił rzecznik. Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi. Mieszka tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Pozostali zamieszkują wyspy Wolin (ok. 5 tys. mieszkańców) i Karsibór (ok. 700 osób). Wolin - największa polska wyspa - jest oddzielona od stałego lądu cieśniną Dziwną. Na tej wyspie znajdują się największe świnoujskie zakłady związane z gospodarką morską oraz węzły komunikacyjne: terminal promowy, dworzec PKP i PKS. Świnoujście nie ma stałego połączenia drogowego z resztą kraju. Do miasta leżącego na wyspach można dostać się od strony lądu wyłącznie promem, który pływa po rzece Świnie. Przeprawa w Karsiborzu to jedna z dwóch świnoujskich przepraw promowych; obsługuje głównie samochody ciężarowe, ale również osobowe i pasażerów niezmotoryzowanych. Druga przeprawa, tzw. miejska, obsługuje samochody mieszkańców miasta. Miasto stara się od lat o budowę tunelu pod Świną. Za rządów PiS zaakceptowano koncepcję wybudowania tunelu łączącego miasto ze stałym lądem. Rząd premiera Donalda Tuska odłożył inwestycję na przyszłość, po roku 2014.