Kongres odbywać się będzie w hotelu Radisson. Oprócz delegatów poszczególnych miast, wezmą w nim udział członkowie komisji roboczych Związku oraz eksperci. Uczestnicy będą dyskutować o atrakcyjności polskich miast. Przedstawiciele ZMP uważają, że sytuacja miast nie jest rozumiana przez polityków i urzędników instytucji centralnych, co często skutkuje nieuwzględnieniem wielu potrzeb samorządów miejskich w lokalnych strategiach rozwoju. Podczas obrad omówione też będą najważniejsze dla miast projekty uchwał m.in. o planowaniu przestrzennym, polityce rozwoju, finansach publicznych. Projekty budzą kontrowersje stąd konieczność przedyskutowania ich w szerokim gronie. Wyniki debaty zostaną wykorzystane w trwającej kampanii wyborczej i pracach parlamentu. Poniżej program V Kongresu ZMP 25 września: 13:30 - briefing dla mediów z udziałem Piotra Krzystka Prezydenta Szczecina oraz Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania, prezesa ZMP 14:00 - obrady plenarne (wystąpienia Gości, wystąpienia wprowadzające): * powitanie - Prezes ZMP, Prezydent Szczecina (15 min.); * wystąpienia Gości (15 min.); * wprowadzenie "Czynniki atrakcyjności polskich miast" - Janusz SZEWCZUK (Stow. Rozwoju Gospodarczego Gmin) * referat "Promocja gospodarcza i turystyczna miast na tle polityk ich rozwoju" - dr Paweł KOLAS (na podstawie ankiety ZMP, przeprowadzonej w 2006 r. w 160 miastach) * referat "Metoda oceny efektywności działań promocyjnych (marketingu) miast" - dr Włodzimierz PUZYNA (na podstawie badań Fundacji Bertelsmanna) * omówienie prac zespołu - Jarosław WILCZYŃSKI, prezydent Ostrowca Św., członek Zarządu, przedstawiciel ZMP w Zespole ds. promocji gospodarki i turystyki przy Ministrze Gospodarki 15:40 - 16:00 - przerwa kawowa 16:00 - 18:00 - obrady w zespołach roboczych: * Edukacja i kultura czynnikami rozwoju i atrakcyjności miast (wprow. - Szczecin) * Atrakcyjność miast - marketing gospodarczy i turystyczny (wprow. - Sopot) * Rozwój - partnerstwo miast i regionów a ich konkurencyjność (wprow. - Koszalin) * Sport, kultura fizyczna i turystyka a atrakcyjność miast (wprow. - Karpacz) * Rola partnerstw zagranicznych w budowaniu wizerunku miast (wprow. - Gdynia) * Atrakcyjność przestrzeni miejskiej - planowanie przestrzenne (wprow. - Gdańsk) 18:00 - 19:00 - podsumowanie prac zespołów (wnioski praktyczne dla miast) 20:00 - kolacja 26 września: 10:00 - 12:30 - obrady plenarne: * prezentacja wyników prac zespołów roboczych, debata; * Siła reklamy zewnętrznej w kampaniach promocyjnych miast - Anna Proszowska-Sala (dyrektor ds. Public Affairs, Ströer Polska, organizator Festiwalu Promocji Miast) * Tworzenie atrakcyjnego wizerunku miast i regionów za pomocą narzędzi monitoringu mediów - Sebastian Bykowski (dyrektor generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów) * Czy polskie miasta są atrakcyjne ? - podsumowanie - dr hab. Sylwia SYSKO-ROMAŃCZUK (założycielka Fundacji GRYF, profesor SGH) 13:00 - lunch Wiadomość pochodzi z oficjalnej strony Szczecina.