Namalowane olejem na płótnie w 1875 r. dzieło, przedstawiające zimową scenę rodzajową z pędzonym po śniegu trójkonnym zaprzęgiem, będzie prezentowane w działającej od lipca 2010 r. Galerii Jednego Obrazu. Zaplanowany na czwartek wernisaż zostanie połączony z wykładem opiekunki galerii Krystyny Rypniewskiej "Józef Chełmoński - mistrz polskiego krajobrazu". "Trojka" będzie szóstym dziełem prezentowanym w koszalińskiej Galerii Jednego Obrazu, której celem jest przybliżenie zwiedzającym wybitnych dzieł polskich malarzy i sylwetek ich twórców. Dotychczas wystawiono tu: "Krajobraz poleski z łosiami" Juliana Fałata (1899), "Moją duszę", autoportret z dwiema siedzącymi kobietami Jacka Malczewskiego (1918), "Zaręczyny" Włodzimierza Tetmajera (1895), "Alchemika Sędziwoja i króla Zygmunta III" Jana Matejki (1867) oraz "Portret dzieci - Julian i Jan Dobrzańscy" Leona Wyczółkowskiego (1879-1880). Józef Chełmoński (1849-1914) malarz i ilustrator, wybitny i najpopularniejszy przedstawiciel polskiego realizmu przełomu XIX i XX w. Miał doskonały warsztat rysunkowy i malarski. Uwieczniał malownicze krajobrazy, obrazki rodzajowe o tematyce wiejskiej i dynamiczne sceny polowań. Malarstwa Chełmoński uczył się w Warszawskiej Klasie Rysunkowej i prywatnej pracowni Wojciecha Gersona, który wywarł na niego ogromny wpływ. - Co do udziału Gersona w mojej nauce i wyrobieniu wyobraźni o wysokim powołaniu artysty, to śmiało powiedzieć mogę, że jemu jednemu zawdzięczam wszystko - pisał w jednym z listów do przyjaciela. Studiował również w Monachium. Jego prace zyskały duże uznanie w Paryżu, gdzie współpracował jako ilustrator z pismem "Le Monde Illustre". Po powrocie w 1887 r. do Polski najpierw zamieszkał w Warszawie, potem kupił dworek w Kuklówce na Mazowszu, gdzie mieszkał do śmierci. Chełmoński nie ulegał modom w malarstwie, przez co jego realistyczna twórczość stała się jednym z symboli narodowego mitu polskości.