MPK przeprowadzi wkrótce akcję promującą "kulturalne podróżowanie". Już teraz firma niezależna od MPK apeluje o ustępowanie miejsca ciężarnym pasażerkom. W październiku na łamach portalu tuTej.pl ukazał artykuł "Ustąp babci miejsca". Poruszyliśmy w nim ważną kwestię ustępowania miejsca starszym pasażerom. Jak się okazało bardzo często zdarza się, że jadące tramwajem lub autobusem osoby w podeszłym wieku stoją, podczas gdy miejsca siedzące zajęte są przez młodych. Starsi mieli zastrzeżenia do zachowania młodych, młodsi narzekali na starszych. Ogólny wniosek był jeden: pasażerom poznańskiego MPK brakuje kultury, przez co wszyscy podróżujemy w stresie. Potem ruszyła lawina. Pod tekstami "Ustąp babci miejsca" i "Robią z tramwaju dyskotekę!" (o głośnym słuchaniu muzyki z telefonów komórkowych) rozpętały się burzliwe dyskusje na temat kultury pasażerów w środkach komunikacji miejskiej. Ilość wpisów pod tymi artykułami doskonale pokazała, że to zagadnienie kulturalnego podróżowania interesuje dużo osób. Zapytaliśmy więc MPK, co zamierza z tym "fantem" zrobić. Poznański przewoźnik zapewnił nas, że zamierza przeprowadzić kampanię plakatową promującą życzliwe i kulturalne zachowanie wobec współpasażerów. MPK obiecało wielką akcję z udziałem lokalnych mediów zachęcającą do m.in. ustępowania miejsc osobom starszym. - Plakat byłby dobrym rozwiązaniem tego problemu. Często dochodzą do nas głosy niezadowolonych pasażerów i zastanawiamy się nad przeprowadzeniem takiej akcji - mówił nam w listopadzie Adam Pelant z MPK. Jak się okazuje problem braku kultury pasażerów leży na sercu nie tylko przewoźnikowi. Niedawno w poznańskich tramwajach pojawiły się plakaty zachęcające do zwalniania miejsca kobietom w ciąży pod hasłem "Ustąp miejsca dziecku w drodze". Czy to już początek zapowiadanej wspólnej akcji MPK i poznańskich mediów czy też MPK zostało wyprzedzone? Plakaty noszą co prawda logo jednej z marek witamin, ale ich "tramwajowa" estetyka świetnie wpisuje się przygotowywaną akcję. To jest reklama. My również planujemy podobną kampanię ale szeroko zakrojoną; promującą właściwe i pożądane zachowania w środkach komunikacji miejskiej, a potępiającą zachowania naganne. Chcemy wypowiedzieć wojnę wandalom niszczącym wiaty przystankowe i rysującym w tramwajach szyby. Chcemy zwalczyć zwyczaj picia piwa i innych napojów w pojazdach, przeciskanie się przez zatłoczony autobus z plecakiem na plecach i również nieustępowanie miejsca osobom starszym i kobietom w ciąży - mówi Iwona Gajdzińska rzecznik prasowy poznańskiego MPK. - Kampanię promującą kulturę w tramwajach i autobusach rozpoczniemy w marcu - wyjaśnia pani rzecznik. Rozpoczynająca się niebawem akcja MPK ma mieć "ogólnopoznański" charakter, mają ją wesprzeć wszystkie media, a pasażerowie dzięki niej mają podróżować w bardziej kulturalnych warunkach. Będziemy o niej na bieżąco informować naszych czytelników. Fakt pojawienia się komercyjnych reklamówek - plakatów zachęcających do uprzejmości w tramwajach i autobusach jest dobrym zwiastunem dla akcji MPK. Nie będzie ono osamotnione w swoich działaniach. Joanna Kuchta Wiadomość pochodzi z portalu Tutej.pl