Trzy szkoły z każdego powiatu, jedno liceum i dwa gimnazja, przez trzy lat będzie realizowało projekty edukacyjne, które maja uzupełnić normalną szkolną naukę. Programem objętych jest 1050 nauczycieli i prawie 9,5 tys. uczniów. W jego ramach będzie zorganizowanych dodatkowych 60 godzin pozalekcyjnych i 32 wykłady. Każda szkoła uzyska dostęp do szerokopasmowego internetu, zostanie wyposażana w kilka laptopów i tabletów oraz elektroniczną tablicę. Projekty będą realizowana poprzez stworzoną na potrzeby projektu platformę edukacyjna. To trzyletnie działanie ma doprowadzić do powstania i upowszechnienia projektu e-szkoły na terenie całego województwa, który obejmie w przyszłości wszystkie wielkopolskie placówki edukacyjne. - Jego głównym celem jest wdrożenie do 2014 roku w szkołach województwa wielkopolskiego nauki metodą projektową i korzystania na lekcjach z nowoczesnego sprzętu, m.in. tabletów, tablic interaktywnych i komputerów. Dzięki połączeniu szkół za pomocą jednej sieci internetowej powstanie Wielkopolski Grid Edukacyjny - centrum wymiany doświadczeń oraz wiedzy między uczniami i nauczycielami - powiedziała podczas wtorkowej konferencji prasowej zastępca dyrektora Departamentu Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego Joanna Ganowicz. Prace nad projektami, mają koordynować nauczyciele ochotnicy, którzy będą mogli korzystać ze wsparcia metodologicznego opracowanego przez naukowców z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. - Naukowcy przygotują wykłady, które będą na żywo, w jakości HD, transmitowane do współpracujących z nami szkół. Tematy wykładów będą związane z tematyką realizowanych przez uczniów programów - powiedział profesor Stanisław Dylak koordynator projektu z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. "eSzkoła - Moja Wielkopolska" jest jednocześnie konkursem na najlepszy projekt matematyczno-przyrodniczy. Uczniowie sami ustalają jego temat i do końca roku szkolnego pracują nad nim podczas zajęć pozalekcyjnych. Tematy mogą być dowolne - od skonstruowania samochodu po wykonanie pracy o sieciach naukowych - wszystko zależy od pomysłowości uczniów. Projekt ma również przybliżyć uczniom wiadomości o Wielkopolsce. W interaktywnej grze "Globtroter: poznaj Wielkopolskę" każdy uczeń wcieli się w rolę podróżnika, który odkrywa region. W zależności od tego, w jakiej miejscowości znajdzie się w grze, odpowie na pytania związane z okolicą i projektem przygotowanym przez zespoły projektowe z danego powiatu. Projekt ma zmienić wizerunek polskiej szkoły. Jego twórcy pragną, aby wychodziła ona naprzeciw potrzebom i pragnieniom uczniów oraz pozwalała kształtować ich kreatywność. - Dziś uczeń nie chce się dowiedzieć w szkole, co to jest Kilimandżaro, bo on to znajduje w internecie, w szkole chce się dowiedzieć czegoś, co będzie mu pozwalało na rozwinięcie swoich zainteresowań i nasz program to umożliwi - dodał prof. Dylak. Projekt "eSzkoła - Moja Wielkopolska" realizowany jest przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego wraz z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Ogólnopolską Fundacją Edukacji Komputerowej, i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Koszt projektu wynosi 28 milionów złotych, z czego 85 proc. pochodzi z kasy UE a reszta z budżetu państwa.