W konferencji bierze udział kilkudziesięciu naukowców z całego świata. Zaplanowano ponad 40 wystąpień. - Chcemy odpowiedzieć na pytanie, jak funkcjonują media w różnych krajach europejskich, oraz dowiedzieć się, jak Europa, Unia Europejska, kraje europejskie i integracja europejska są prezentowane w krajach poza naszym kontynentem: ile miejsca się temu poświęca, jaką perspektywę przyjmuje się do opisywania spraw europejskich. Ta szeroka perspektywa pozwoliła nam zaprosić zarówno tych uczonych, którzy zajmują się mediami w Europie, jak i tych, którzy patrzą na Europę z innych kontynentów - powiedziała dr Agnieszka Stępińska z Wydziału Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, współorganizator konferencji. - Mamy analizy, które dotyczą systemowego funkcjonowania mediów i pokazują, jak czynniki społeczne, polityczne, kulturowe wpływają na funkcjonowanie mediów. Będą wystąpienia o tym, jak media funkcjonują np. w Hiszpanii lub w Polsce. Będą też badacze, którzy zajmują się analizą treści informacji i tego, jak sami dziennikarze postrzegają swoją rolę - tłumaczyła. Wśród zaproszonych gości są m.in. prof. Akiba Cohen z Uniwersytetu w Tel Avivie, członek honorowy Międzynarodowego Stowarzyszenia Komunikowania, inicjator i uczestnik szeregu międzynarodowych badań dotyczących mediów, a także ekspert w dziedzinie mediów prof. Paolo Mancini z Uniwersytetu w Perugii. Jak powiedziała Stępińska, jeden z paneli poświęcony będzie mediom w Polsce. - Mamy gości z 14 krajów z całego świata, więc pomyśleliśmy, że będzie to doskonała okazja, by powiedzieć, jak funkcjonują media: od szerokiej perspektywy, po takie zjawiska jak np. tabloidyzacja, prezentowanie elementów kulturowo-patriotycznych, obchodów różnych świąt i rocznic. Jeśli chodzi o polskie media, zauważalny jest wątek tzw. tabloidyzacji, czyli przestawianie się z informacji "twardych" na informacje "miękkie". Nie chodzi tu tylko o selekcję informacji, ale także o sposób ich prezentacji: żeby było to lepiej przyswajalne dla odbiorców, by był prezentowany szerszy kontekst tych zjawisk - stwierdziła. Jak dodała, wiele informacji dotyczących mediów w poszczególnych krajach przyniósł realizowany m.in. przez poznańską uczelnię projekt analizujący zawartość telewizyjnych programów informacyjnych. - Z prowadzonego przez nas projektu naukowego +Informacje zagraniczne w telewizji wynika, że w porównaniu z innymi krajami polskie informacje są dłuższe, a informacji w przeciętnym serwisie jest mniej niż w innych krajach. Polscy dziennikarze próbują zarysować szersze tło, zestawić kilka różnych stanowisk, jest wypowiedź dziennikarza, ekspertów. Buduje się długą, kilkuminutową informację. Skutek tego jest też taki, że niektóre informacje ważne dla dziennikarzy w innych krajach, w polskich serwisach się nie pojawiały, lub pojawiały się po kilku dniach - powiedziała Stępińska. Badania dotyczące zawartości serwisów informacyjnych prowadzone były w 19 krajach świata. W drugim etapie projektu to odbiorcy informacji będą pytani, czy czują się odpowiednio poinformowani przez serwisy informacyjne. W trzecim etapie projektu, wyniki obu wcześniejszych badań zostaną przedstawione samym dziennikarzom.