Wśród opisanych osób znaleźli się m.in. fotograf "Che" Guevary Alberto Korda, współtwórca bossa novy Joao Gilberto, zięć George Sand - Auguste Clesinger, a także Andy Warhol, Roman Polański, Maurice Ravel, Władysław Szpilman i Fryderyk Chopin. Paweł Kwiatkowski rozmawiał m.in. z córką Betty Noyes, synem i wnukiem Władysława Szpilmana, synem pisarza i poety˙Aleksandra Wata - Andrzejem Watem, córką fotografa - autora legendarnego zdjęcia "Che". Książka zawiera niepublikowane do tej pory treści i materiały, jak chociażby portret Marii Mickiewicz, wnuczki Adama Mickiewicza, czy pokazywane po raz pierwszy na świecie zdjęcia niejakiej Betty Noyes, artystki, która w filmie "Deszczowa piosenka" śpiewała piosenkę "Would you?" zamiast oglądanej na ekranie Debbie Reynolds. Podobną historię Kwiatkowski odnalazł w historii polskiego kina. Główną piosenkę w "Przygodzie na Mariensztacie" z 1954 roku śpiewała nie występująca w tym filmie Lidia Korsakówna, lecz 19-letnia Irena Wiśniewska, późniejsza Irena Santor, o czym niewielu pamięta. Jak powiedział Kwiatkowski, wśród zaprezentowanych w książce materiałów jest też m.in. tzw. protokół Wata. Historyk sztuki Andrzej Wat zawarł w nim swoje wysiłki zmierzające do tego, by Polska odzyskała jedną z cenniejszych pamiątek chopinowskich, jego oryginalną maskę pośmiertną. - Ona pokazuje prawdziwe, inne niż znane nam, zmęczone, pełne boleści oblicze artysty. Maska ta dziś spoczywa w kartonie w paryskiej Bibliotece Narodowej, a jej miejsce na pewno jest w Polsce - zaznaczył. Kwiatkowski opisał też m.in. kulisy sprawy fałszerstwa prac Andy'ego Warhola. Jeden ze znajomych artysty został przyłapany na sprzedaży obrazów rzekomo wykonanych przez mistrza. - Przyłapany poprosił Warhola o pomoc, ten rozesłał do rzymskich marszandów informację, że rzeczywiście jest autorem tych prac i prosi o przesyłanie honorariów bezpośrednio do niego. Do tej pory nie wiadomo było, jak te sfałszowane obrazy wyglądały. W mojej książce po raz pierwszy ukazuje się zdjęcie fragmentu takiej pracy, wyciętej nożem przez marszanda i przesłanej Warholowi - zapewnił. Według Kwiatkowskiego, część wątków zawartych w książce prowadzi do Poznania, m.in. historia zaginionego pierwodruku jednego z dzieł Chopina, powstałej w Poznaniu pierwszej monografii poświęconej pianiście czy znajdującego się w mieście fortepianu, na którym artysta grał. Wiele miejsca w książce poświęcono też twórcom poznańskiego Teatru Ósmego Dnia. Kwiatkowski rozmawiał z aktorami o ich losach na emigracji, po rozwiązaniu zespołu w latach PRL do wznowienia działalności w 1989 roku, oraz o ich spektaklu "Ziemia niczyja" z 1991 roku, w którym poznańska grupa dała wyraz swoim doświadczeniom z tego okresu. - Teatrowi zawdzięczam bardzo dużo, powierzyli mi kawałek swojego życia. Ich przeżycia osobiste niesamowicie splotły się ze sztuką. To były dramatyczne kwestie: czy zostać w kraju, czy wyjechać. Opowiadali mi, jak ich tropiła UB, o trudnym życiu wygnańców i jak wyglądał ich powrót do Polski przez Rosję - relacjonował Kwiatkowski. W spektaklu "Ziemia niczyja" zawarta jest wizja Europy dramatycznie rozdartej na dwie części oddzielone od siebie murem berlińskim. - Gdyby próbować opowiedzieć spektakl fabularnie, byłaby to opowieść o tym, jak ktoś, kto się urodził, wychował i wykształcił w naszej, wówczas komunistycznej części Europy, przedostaje się na drugą stronę, na Zachód, to próba zmierzenia się z mitem Europy - powiedziała Kwiatkowskiemu Ewa Wójciak, aktorka Teatru Ósmego Dnia. Książka "Tajemnice artystów i ich dzieł" ukazała się nakładem wydawnictwa Arkady. Paweł Kwiatkowski - publicysta, dziennikarz, tłumacz - pracował m.in. we Wprost", publikował na łamach "Tygodnika Powszechnego", "Polityki", "Gazety Wyborczej". Jest autorem książek "Niewiadomości. Rzecz o dziennikarzach", "Przedsiębiorstwo Apokalipsa. O etyce dziennikarskiej".