- Po wejściu w życie Ustawy o prawach pacjenta chcemy, aby w każdym wielkopolskim szpitalu powołani zostali rzecznicy praw pacjenta. Pacjenci zyskają dostęp do informacji, pozostali pracownicy szpitala nie będą musieli angażować się w każdy indywidualny problem pacjenta - powiedziała Nowodworska. Udział w projekcie będzie dobrowolną decyzją dyrekcji poszczególnych placówek. Rzecznicy korzystać będą z infrastruktury szpitali i będą pracownikiem szpitala. - Oznacza to, że idea nie będzie niosła za sobą dodatkowych kosztów dla szpitali - dodała Nowodworska. Działania powołanych przy szpitalach rzeczników koordynować będzie rzecznik praw pacjenta przy Wielkopolskim NFZ. NFZ będzie organizował szkolenia dla rzeczników, uruchomi infolinię konsultacyjną, zapewni druk materiałów informacyjnych i ich dystrybucje. Specjalny link zostanie umieszczony na stronie internetowej funduszu. Inicjatywę popierają Wielkopolski Związek Zakładów Opieki Zdrowotnej, Wielkopolski Związek Szpitali Powiatowych, Porozumienie szpitali Przekształcanych w Spółki Prawa Handlowego, Uniwersytet Medyczny i Wielkopolski Związek Pracodawców Ochrony Zdrowia. - Taki rzecznik otrzyma stosowne przeszkolenie i odciąży innych lekarzy od rozwiązywania spraw poszczególnych pacjentów. Wiele spraw, z którymi do dyrekcji zwracają się pacjenci, to są ich prywatne problemy i te można np. rozwiązać podczas rozmowy z pacjentem - powiedział podczas konferencji prasowej szef Wielkopolskiego Związku Zakładów Opieki Zdrowotnej Jacek Łukomski. Kilkunastu dyrektorów szpitali już zadeklarowało podpisanie porozumienia w tej sprawie z NFZ. W Wielkopolsce działa 87 szpitali. W 2008 roku Rzecznik Praw Pacjenta powołany przy wielkopolskim NFZ przyjął 5576 spraw, z których większość dotyczyła braku dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, w tym odmowy wydania skierowania na podstawowe badania.