Ale mówiąc serio, taka okazja jak tkaniny Marii Gostylli - Pachuckiej trafia się bardzo rzadko. Skarby groty Lascaux to autorska wersja galerii sztuki w jaskini, efekt fascynacji autorki słynnymi naskalnymi malowidłami z Groty Lascaux, która rozpoczęła się prawie 30 lat temu. Właśnie wtedy została zaproszona na wystawę swoich prac do Nancy. Był to początek stałych kontaktów i fascynacji artystki Francją i jej miąższem - ludźmi, pejzażem, architekturą szeroko rozumianą kulturą. Regularne zaproszenia do Chateau du Barroux w Prowansji zaowocowały, między innymi, cyklem akwarel "Przystanek Prowansja", które są zapisem zauroczenia krajobrazem i architekturą wiosek południowej Francji. Wykonane kolorowymi plamami obrazki wydają się być swego rodzaju hołdem dla ojczyzny impresjonizmu z jednej strony, a emanacją radości tworzenia i wyraźnym przerywnikiem w pracy tkackiej z drugiej strony. Wśród ostatnich, francuskich peregrynacji Marii Gostylli-Pachuckiej było zwiedzanie jednej z najstarszych i najsłynniejszych galerii świata - groty Lascaux, leżącej w pobliżu Montignac, a właściwie jej kopii udostępnionej w 1983 roku. Zachwyt dziełami artystów sprzed 17 000 lat Maria Gostylla-Pachucka wyraziła cyklem tkanin inspirowanych ich naskalnymi malowidłami. Ten nadzwyczajny zapis historii sprawia jednocześnie wrażenie powrotu - czy tylko chwilowego? - Marii Gostylii-Pachuckiej do, pierwotnej w jej sztuce tkackiej, budowy kompozycji malarskim przedstawieniem tematu i dominacji wielobarwności. Faktura tkaniny wydaje się być elementem drugorzędnym, aczkolwiek dobitnie i widocznie podkreślającym dynamikę i wielowymiarowość dzieła. Maria Gostylla-Pachucka dyplom uzyskała w 1960 roku we wrocławskiej ASP, w pracowni prof. Eugeniusza Gepperta. Uprawia malarstwo akwarelowe, rysunek i tkaninę jako główny kierunek twórczości. Jej prace eksponowano na ok. 150 wystawach w kraju i poza granicami. Wystawę zobaczyć można od 19 lutego do 13 kwietnia w Galerii Piano Bar, ul. Półwiejska 42, Poznań. Wiadomość pochodzi z portalu Tutej