Spektakl przygotowany przez austriackiego kompozytora i artysty multimedialnego Klausa Obermaiera będzie pokazany w środe w teatrze Wielkim w Poznaniu. Widowisko było dotychczas prezentowane trzy razy w Grazu (Austria), Londynie i Arhus (Dania). Na małej scenie przed orkiestrą zatańczy jedna tancerka - Julia Mach. Kamery i czujniki elektroniczne przeniosą ciało tancerki w wirtualną przestrzeń, która będzie wyświetlana na ekranie (widzowie otrzymają specjalne okulary umożliwiające trójwymiarowe oglądanie). - W konwencjonalnych adaptacjach Święta Wiosny choreografia i taniec odbywają się do muzyki. W tym przypadku dynamika i struktura muzyki interaktywnie przekształca wirtualną obecność tancerki i jej awatarów, tworząc pewien rodzaj meta-choreografii - powiedział dziennikarzom podczas konferencji prasowej Klaus Obermaier. - Nie jest to już atawistyczny pogański rytuał składania w ofierze ludzkiego ciała w celu wywołania nowego, ale rozpad ludzkiego ciała i jego złączenie z muzyką i przestrzenią, która tworzy nowy wymiar percepcji. Nasza ofiara to przekształcenie rzeczywistego ciała w rzeczywistość wirtualną - dodał Obermaier. Widowisko będzie ilustrowane muzycznie przez orkiestrę Collegium F. Marcina Sompolińskiego. Przed pokazem "Sacre" wystąpi kwartet, który wykona specjalnie przygotowaną interpretację Święta Wiosny na dwa fortepiany i perkusję. W programie III Festiwalu Wiosny są też: premiera spektaklu Polskiego Teatru Tańca "Wiosna - Effatha" w choreografii Ewy Wycichowskiej, która w środę zakończy festiwal oraz wykłady i warsztaty na temat "Nowych mediów w sztuce". Według wicedyrektor Centrum Kultury "Zamek", współorganizatora festiwalu, Anny Hryniewieckiej "Święto Wiosny" jest uniwersalnym utworem i dobrą kanwą do wyrażania emocji językami różnych kultur. Utwór Strawińskiego był motywem przewodnim poprzednich edycji Festiwalu Wiosny. W 2006 roku pokazano m.in. interpretację utworu w wykonaniu afrykańskich tancerzy grupy Compagine Heddy Maalem, a w 2007 w wykonaniu Teatru Butoh. Premiera baletu Strawińskiego odbyła się w maju 1913 roku. Według krytyków, opowiadający o pogańskich, ludowych obrzędach dawnej Rusi utwór był pierwszym dziełem orkiestrowym, w którym dominującą rolę pełni rytm, a nie melodia. Obecnie na świecie jest wystawianych ponad 200 interpretacji "Święta Wiosny".