W pierwszej połowie grudnia ub. roku eskadra otrzymała w Warszawie potwierdzający gotowość certyfikat od Dowództwa Operacyjnego Wojska Polskiego. Zadaniem pilotów podczas dyżuru jest m.in. pomoc statkom powietrznym, które tego potrzebują, tzn. znajdują się w sytuacjach awaryjnych. Ich rolą jest np. sprowadzenie takiego samolotu bezpiecznie na lotnisko. Poza tym zadaniem pilotów jest prowadzenie rozpoznania sytuacji powietrznej i ochrona przestrzeni powietrznej państwa. Szkolenie pilotów w Polsce do "pełnienia dyżuru bojowego" trwały trzy lata. Teraz dwóch pilotów przez całą dobę musi być gotowych do startu w ciągu 15 minut. W ramach dyżurów w gotowości pozostają dwa samoloty. Na ich pokładzie jest ostra amunicja. Z 48 zakupionych przez Polskę wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 szesnaście należy do eskadry w Łasku. Obecnie eskadra ma 12 pilotów z certyfikatami do lotów na tego typu samolotach, docelowo ma ich być 28. Pozostałe polskie F-16 stacjonują w poznańskich Krzesinach.