Sporym zaskoczeniem dla dużej grupy młodych ludzi było zadanie związane z dłuższą formą wypowiedzi w ramach części humanistycznej. Młodzież spodziewała się rozprawki, tymczasem trzeba było... ułożyć własny mit o powstaniu książki. Myślą przewodnią części humanistycznej było bowiem hasło "Książka jest życiem naszych czasów". - Zaskoczył nas klucz odpowiedzi do tego polecenia. Poprzeczka została postawiona wysoko - znalazły się tam nawet odwołania do mitologicznych bogów - mówi Jolanta Kotyś-Dworakowska, dyrektor Gimnazjum w Rydzynie. Inne polecenia wchodzące w obręb testu humanistycznego, związane np. z analizą wiersza Edwarda Szamańskiego zatytułowanego "Książka" czy też napisaniem tekstu, który zostałby zamieszczony w encyklopedii jako objaśnienie hasła "biblioteka", gimnazjaliści ocenili już jako znacznie łatwiejsze. Część matematyczno-przyrodnicza składała się z 34 poleceń. By wykonać wszystkie prawidłowo i precyzyjnie, trzeba było się mocno sprężyć. W ramach testu z języka angielskiego było słuchanie i czytanie. Gimnazjaliści musieli też m. in. odpowiedzieć na pytania odnoszące się do zaprezentowanej ilustracji. Podobną strukturę miały testy z języków niemieckiego, francuskiego oraz rosyjskiego. Teraz młodzieży pozostaje czekanie na "prawdziwy" egzamin, którego wynik będzie już miał istotne znaczenie, jeśli chodzi o rekrutację do szkół ponadgimnazjalnych. ama