Pierwszy w Polsce autobus z napędem elektrycznym został zbudowany na bazie niskowejściowego Solarisa Alpino. Po raz pierwszy został zaprezentowany w 2011 roku w Polsce i Belgii. Trwają przygotowania do rozpoczęcia testów pojazdu z udziałem pasażerów. - Jednym z pierwszych testujących autobus w regularnym ruchu miejskim będzie poznańskie MPK. Prawdopodobnie nastąpi to w połowie tego roku. Być może uda się to zgrać z terminem Euro 2012 - powiedział Dariusz Michalak Dyrektor Badań i Rozwoju w firmie Solaris. Jak dodał, po pierwszych prezentacjach pojazdu spółka rozpoczęła też wstępne rozmowy na temat sprzedaży tego typu autobusów. Pojazd ma 8,9 m długości, 2,4 m szerokości i 3,25 wysokości. Pomieści ok. 30 pasażerów. Konstrukcję szkieletu wykonano ze stali nierdzewnej, zaś poszycie ścian bocznych m.in. z włókna węglowego. Układ napędowy stanowi silnik elektryczny o mocy 120 kW, a także ważące 1,4 t baterie litowe o napięciu znamionowym 600 V i pojemności 120 kWh. Jak wyjaśnił Michalak, dzięki znaczącej redukcji wagi pojazdu, co uzyskano m.in. przez zastosowanie w konstrukcji włókna węglowego, użycie cieńszych szyb, lżejszych foteli pasażerów i aluminiowych felg, autobus jest tylko nieznacznie cięższy w porównaniu z tym samym typem o napędzie spalinowym. Wartość energii zgromadzona w bateriach, zamontowanych w elektrycznym Solarisie Alpino, pozwala na przejechanie do 100 km. Pojazd może rozwijać maksymalną prędkość 50 km/h. Ładowanie baterii z terminala trwa do 4 godzin. Baterie ładowane są także poprzez odzysk energii kinetycznej z hamowania w tzw. procesie rekuperacji. Kierowca autobusu ma do dyspozycji kabinę wyposażoną w pulpit dotykowy, który oprócz podstawowych parametrów informuje - na ekranach LCD - o stanie pracy układu elektrycznego, oraz poziomie naładowania baterii. Poprzez dotykowe ekrany kierowca może sterować wszystkimi parametrami: od ogrzewania po radio. Autobus wyposażono w energooszczędne zewnętrzne i wewnętrzne oświetlenie typu LED. Prezentowany na targach Transexpo w Kielcach oraz na targach Busworld w belgijskim Kortrijk autobus to pojazd prototypowy. Jest on częścią programu "Pierwszy w Europie polski autobus elektryczny firmy Solaris", który w 30 proc. został dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Kolejny egzemplarz autobusu w zmienionej specyfikacji - miedzy innymi z klimatyzacją - powstanie w połowie 2012 roku. - Pojazd ten będzie jeszcze lżejszy i tym samym jego zasięg będzie większy. Chcemy także radykalnie skrócić czas ładowania baterii. Dzięki czemu będzie to jeszcze bardziej atrakcyjna oferta dla miejskich przewoźników. Już teraz jednak mamy wiele zapytań o autobus elektryczny - powiedział Dariusz Michalak. Jak dodał, niektóre miasta rozważają nawet w perspektywie kilku najbliższych lat całkowitą zamianę tradycyjnych autobusów na pojazdy w pełni elektryczne.