Deutsche Bahn werbuje już polskich pracowników i szykuje się do startu. Niemiecki przewoźnik chce się zająć przewozem towarów, kolejnym krokiem mają być połączenia osobowe. Jako pierwsza powstanie trasa Poznań - Warszawa. To jednak nastąpi najwcześniej w 2009 r. Szybciej, bo już od stycznia, przez nasze tory pomkną zachodnie pociągi towarowe. Niemcy polskimi torami zamierzają transportować głównie towary do Rosji. Do tej pory towary musiały być przeładowywane i transportowane do rosyjskiej granicy polskimi wagonami. Teraz PKP zapewne straci część płynących z tej usługi wpływów. PKP spokojne - Mamy świadomość nieuchronnego nadejścia konkurencji i cały czas się do tego przygotowujemy - zaznacza Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy PKP Przewozy Regionalne. - Przeprowadzamy remonty szybkości torów, remonty infrastrukturalne. Ogromne pieniądze idą na rewitalizację połączeń - zaznacza Kurpiewski, dodając, że na razie PKP do możliwości ewentualnego pojawienia się zachodnich pociągów na polskich torach podchodzi spokojnie. - Staramy się poprawiać jakość naszych usług. Jednak takie działania wymagają ogromnych nakładów finansowych. Płatne spóźnienia Następną ważną zmianą będzie możliwość uzyskania odszkodowania za opóźnienie pociągu. Jeśli pociąg spóźni się co najmniej o godzinę, będziemy mogli żądać zwrotu minimum 25 proc. ceny biletu. Jeśli zaś spóźni się więcej niż dwie godziny, stawka wzrasta już do połowy ceny. Takie same prawa będą mieli pasażerowie linii krajowych, jak i międzynarodowych, niezależnie od rodzaju pociągu. Przepisy o odszkodowaniach zaczną obowiązywać od 2009 r. Dzięki tym zmianom na polskich torach wreszcie pojawi się konkurencja. W konsekwencji będzie to prowadzić do większej ilości połączeń. To z kolei ma spowodować obniżenie ceny biletów kolejowych. Warto przypomnieć, że wielkopolska PO w swoim "Kontrakcie dla Wielkopolski" już zapowiedziała zwiększenie nakładów na rewitalizację niektórych linii kolejowych biegnących do Poznania. Także Urząd Marszałkowski przekaże na ten cel w najbliższych latach około 50 mln euro z funduszy unijnych. Rafał Wąsowicz rafal.wasowicz@echomiasta.pl