Przejeżdżające ciężarówki liczono zgodnie z normami Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych. Metoda polegała na całodziennym liczeniu samochodów. Sprawdzono najpierw, ile pojazdów jeździło w grudniu ubiegłego roku, a w styczniu badanie powtórzono. Po uruchomieniu płatnej autostrady, blisko czterokrotnie więcej jeździ tam tirów. - Można się zastanawiać, dlaczego tam więcej jeździ tych tirów. Po prostu za droga jest opłata przejazdu autostradą - mówi RMF burmistrz Wrześni Roman Kałużny. Burmistrz wraz z radnymi postuluje obniżenie opłat dla kierowców ciężarówek. Dziś muszą zapłacić 38 zł i jak twierdzą przedstawiciele Autostrady Wielkopolskiej, szanse na obniżenie myta są znikome. - Autostrada Wielkopolska wprowadziła opłaty w wysokości takiej, która jest do zaakceptowania. Nie mniej jednak chcemy wprowadzić pewne systemy rabatowe i abonamentowe - mówi Cezary Bolimowski z Autostrady Wielkopolskiej. Nie wiadomo jednak, dla kogo wysokość opłat jest "do zaakceptowania". Sytuacja może się zmienić dopiero za półtora roku, kiedy zostanie oddany do użytku kolejny odcinek autostrady - wtedy kierowcom nie będzie opłacało się go omijać.