Mogłaby, ale jeszcze przez co najmniej 2 lata nie będzie... Zgodnie z planami polskiego rządu, od 1 stycznia 2008 roku zostaną zniesione kontrole na naszych granicach lądowych z krajami Unii Europejskiej. Warunkiem do tego jest wdrożenie na polskich granicach Systemu Informacyjnego Schengen. System ten umożliwia szybką identyfikację na granicach zewnętrznych UE osób i przedmiotów poszukiwanych w krajach członkowskich. Jak poinformował niedawno minister MSWiA Janusz Kaczmarek, na razie testy przebiegają dobrze, a terminy są dotrzymywane. Likwidacja kontroli granicznej przyspieszy podróż do Niemiec. Poznaniacy jadący do Berlina np. na zakupy nie będą musieli się zatrzymywać na przejściu granicznym w Świecku czy w Słubicach, tylko przejadą bez nie bez postoju i okazywania paszportu. Dużo bardziej niż wolny przejazd przez granicę podróż do Niemiec usprawniłoby otwarcie brakującego odcinka łączącego istniejącą autostradę A2 z granicą w Świecku. W 2004 r. ustalono, że odcinek Nowy Tomyśl - Świecko będzie gotowy już w 2007 roku. Budowa wciąż jednak się nie rozpoczęła. Powód? Zmiany przepisów, przeciągające się procedury i finansowe negocjacje ministerstwa transportu z budującą autostradę spółką Autostrada Wielkopolska. Wciąż nie wiadomo, ile kosztować będzie budowa nowego odcinka autostrady. Dokładne koszty będzie można bowiem skalkulować dopiero po wydaniu decyzji środowiskowych (na ich podstawie wiadomo będzie np. gdzie trzeba będzie zbudować przejścia dla zwierząt). Wiadomo już, że takie decyzje dotyczące województwa wielkopolskiego już są, lada dzień mają być z Lubuskiego. Wtedy na dobre mogą rozpocząć się negocjacje AW z rządem na temat kosztów budowy. Jeśli stronom uda się szybko dogadać, to prace będą mogły się rozpocząć pod koniec tego roku. To jednak bardzo optymistyczna wersja wydarzeń. Jeśli się to nie uda na przełomie grudnia i stycznia, to na początek budowy trzeba będzie poczekać dodatkowe pół roku. - Będziemy wtedy poczekać na zakończenie okresu lęgowego ptaków - tłumaczy Izabela Urbanowicz z AW. Ile potrwa budowa ponad 100-kilometrowego odcinka umożliwiającego szybkie podróżowania ze stolicy Wielkopolski do Niemiec? - Potrzebujemy na to 2-3 sezonów budowlanych - mówi Urbanowicz. Tak więc rok 2009 jest kolejnym bardzo optymistycznym, lecz niekoniecznie w 100 procentach realnym terminem. Pozostaje mieć nadzieję, że kolejne odwlekane daty nie sięgną roku 2012, gdy - także w Poznaniu - odbędą się Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Maciek Morze Tekst pochodzi z portalu: Tutej.pl