Budowany właśnie odcinek autostrady A2 o długości 106 km zostanie oddany do użytku pod koniec listopada. Jak poinformował w środę Andrzej Patalas, prezes zarządu Autostrady Wielkopolskiej II, która jest spółką koncesyjną, jest szansa, że od samego początku trasa będzie na całej długości dwujezdniowa. - Wykonawca zastrzegł sobie na początku negocjacji, że ze względu na rodzaj gruntów przez które przebiega trasa, po udostępnieniu autostrady do użytku na długości ok. 20 km ruch będzie prowadzony jedną jezdnią. Obecnie są wątpliwości do dwóch odcinków o łącznej długości ok. 1,5 km; jest szansa, że i te odcinki uda się zrobić w dwóch jezdniach. Zależy to jednak od specjalistów, którzy ocenią, czy grunt w tych miejscach przestał osiadać - powiedział. Jak dodał, obecnie prace na autostradzie postępują w tempie ok. 2 km budowanej nawierzchni dziennie. Do połowy maja ułożono niemal połowę całej nawierzchni betonowej, przewidzianej do wykonania. Układanie nawierzchni betonowej skończy się ok. września. Na trasie przewidziano też budowę 84 mostów, na 71 z nich już trwają prace wykończeniowe. Budowanych jest też 35 przejść dla zwierząt. Średni koszt budowy jednego takiego przejścia to ok. 20 mln zł. Obecnie przy budowie pracuje ok. 2 tys. osób, wykorzystywanych jest ok. 1 tys. różnego rodzaju maszyn i urządzeń. Ostateczne zakończenie prac budowlanych, wraz z uruchomieniem poboru opłat, nastąpi najpóźniej 20 maja 2012. - W związku z tym przez pół roku od otwarcia ruchu na tym odcinku nie będą pobierane opłaty. Początkowo kierowcom może za to brakować na tym odcinku stacji benzynowych. Operatorzy stacji są już wybrani, ale ze względu na konieczność uzyskania pozwoleń, m.in. środowiskowych, przewidujemy, że oddanie pierwszej pary stacji benzynowych nastąpi w marcu 2012 roku - powiedział. Odcinek Nowy Tomyśl - Świecko będzie miał nawierzchnię betonową. Jak wyjaśnił Patalas, jest ona bardziej odporna na zwiększony ruch samochodów. Taka jezdnia jest także tańsza w utrzymaniu i nie wymaga tak częstych prac konserwacyjnych, jak trasa z nawierzchnią bitumiczną. Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2009 roku. Koszt budowy wynosi 1,29 mld euro. Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem. Po oddaniu budowanego odcinka A2, będzie liczyć prawie 360 km.