W komunikacie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego zaznaczono, że alkohol wyrządza większe szkody zdrowotne w organizmach kobiet niż mężczyzn, działa na nie bardziej toksycznie i może powodować poważne dolegliwości, takie jak uszkodzenie wątroby czy zaburzenie funkcji hormonalnych, a także zwiększa ryzyko zachorowania na raka piersi. Jak podano, rozpoczęta kampania społeczna "Spełnione Toasty" opierać się będzie na trzech popularnych toastach: "za zdrowie", "rozchodniaczek" i "po maluszku". Pomysłodawcy akcji chcą zestawić dosłowne znaczenie toastów z ich symboliką. "Pijąc za zdrowie, tak naprawdę szkodzimy sobie i niszczymy organizm, alkohol jest bowiem toksyną, która - spożywana w nadmiarze - truje nasze narządy" - zaznaczono w komunikacie.Motyw "rozchodniaczka", czyli toastu wypijanego na odchodne, ma zwrócić uwagę na rozpad związków i relacji rodzinnych spowodowanych nadużywaniem alkoholu, a "po maluszku" na problem kobiet pijących w czasie ciąży, które narażają dziecko na takie choroby jak Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych (FASD) czy Alkoholowy Zespół Płodowy (FAS). "Wszyscy znamy te toasty" Członek zarządu województwa wielkopolskiego Paulina Stochniałek zaznaczyła, że co roku w Polsce rodzi się 9 tys. dzieci z FASD, czyli niegenetycznym, nieuleczalnym zespołem chorób, które wpływają na całe życie człowieka. "Wszyscy znamy te toasty. My zobaczyliśmy ich drugie znaczenie i odnieśliśmy je do danych. Ponad 1,5 mln Polek jest uzależnionych lub pije ryzykownie, alkohol jest jedną z przyczyn rozpadu ponad 10 tys. rodzin w Polsce" - podkreśliła.Według badań zleconych przez wielkopolski urząd marszałkowski 70 proc. ankietowanych uważa, że alkohol wpływa tak samo na zdrowie kobiet i mężczyzn. Taki sam odsetek respondentów nie zna nazw i nie kojarzy miejsc, gdzie można uzyskać informacje i pomoc w przypadku problemów wynikających z nadużywania alkoholu. Z kolei 53 proc. badanych uważa, że nadużywanie alkoholu przez kobiety to zjawisko częste lub bardzo częste. Akcja "Spełnione Toasty" będzie promowana w internecie na billboardach, citylightach, w komunikacji miejskiej, a także w lokalnych stacjach radiowych i telewizyjnych. Przygotowano także trzy filmy. Wystąpiły w nich kobiety, które dzięki swej rozpoznawalności mają zwiększyć siłę przekazu. W pierwszym, opublikowanym już spocie "Za zdrowie pań", wzięła udział Natalia Kukulska.W ramach kampanii uruchomiono także stronę internetową www.spelnionetoasty.pl, na której można znaleźć kalkulator porcji alkoholu, bazę wiedzy na temat popularnych drinków i porcji alkoholu w nich zawartych, informacje o specyfice picia alkoholu przez kobiety oraz test pomagający zdiagnozować problemy alkoholowe.