Mazurskie WOPR uroczyście obchodzi w tym roku swoje 10-lecie. Podczas ekologiczno-ratowniczego festynu na plaży miejskiej w Giżycku odbędą się gry, konkursy i zabawy edukacyjne na tematy bezpiecznego zachowania nad wodą. Będzie też można zobaczyć pokazy ratownictwa wodnego z użyciem śmigłowca oraz posłuchać pieśni szantowych w wykonaniu zespołów Zejman i Garkumpel oraz Kochankowie Sally Brown, natomiast ratownikom WOPR zostaną wręczone nagrody i wyróżnienia. Mazurskie WOPR brało udział w akcji ratowniczej po Białym Szkwale, jednej z największych tragedii na mazurskich wodach w ostatnich latach (sierpień 2007). W czasie jej trwania WOPR podjęło z wody ponad 100 osób, a ratownicy przeprowadzili m.in. kilka skutecznych reanimacji. Okres majówek zainauguruje sezon nad polskimi jeziorami oraz morzem. Rozpocznie się intensywna służba WOPR. Ratownicy, korzystając ze Zintegrowanego Systemu Ratownictwa, który powstał i działa we współpracy z siecią Plus, będą dbać o bezpieczeństwo milionów ludzi nad wodą. Sercem systemu jest telefon ratunkowy nad wodą 0 601 100 100. W ubiegłym roku na wodny numer ratunkowy dzwoniono w całym kraju ponad 15 tysięcy razy. Ratownicy pomogli ponad 1000 osobom. Centra Koordynacji Ratownictwa WOPR koordynowały w trakcie sezonu łącznie ponad 600 akcji ratunkowych, z których większość dotyczyła wypadków z bezpośrednim zagrożeniem życia. Ratownicy mają nadzieję, że w tym roku odpoczywający nad polskimi akwenami będą roztropniejsi. Najczęstsze przyczyny wypadków i kolizji na wodzie to brawura, przecenianie swoich umiejętności i oczywiście wszechobecny alkohol. - mówi Jarosław Sroka z Mazurskiego WOPR - Nie pomagają apele. Dlatego WOPR w sezonie jesienno-zimowym przeprowadził cykl szkoleń dla dzieci i młodzieży, jak zachowywać się nad wodą i jak udzielać potrzebującym pierwszej pomocy. Dobrze przepracowana zima Ratownicy WOPR, zarówno mazurskiego w Giżycku jak i z Sopotu, w okresie jesienno-zimowym przeprowadzili setki szkoleń poświęconych bezpiecznemu zachowaniu się na wodzie oraz nad wodą. Uczestnikami warsztatów i pogadanek były dzieci oraz młodzież szkół podstawowych i gimnazjów. Pogadanki na ten temat przeprowadzono nawet w przedszkolach. W szkoleniach wzięło udział w sumie kilka tysięcy osób. Ponadto ratownicy uczestniczyli w cyklicznych szkoleniach podwyższających ich kwalifikacje ratownicze oraz kwalifikacje z zakresu udzielania pierwszej pomocy medycznej. Cykl szkoleń odbył się dzięki Fundacji Grupy Vodafone należącej do jednego z udziałowców operatora sieci Plus. Z przekazanych przez Fundację środków zakupiono m.in. niezbędny sprzęt: koła ratunkowe z zasobnikami, rzutki, pławy świetlne, fantomy do prowadzenia nauki resuscytacji, deski ortopedyczne oraz kołnierze. Ludzie + nowoczesna technika Ratownicy o najwyższych kwalifikacjach, Zintegrowany System Ratownictwa oraz numer ratunkowy nad wodą 0 601 100 100, zapewniony przez operatora największej sieci komórkowej Plus, gwarantuje szybkie i profesjonalne prowadzenie akcji ratowniczych oraz ich sprawną koordynację. Zintegrowany System Ratownictwa WOPR jest pierwszym na świecie systemem ratownictwa wodnego wykorzystującym technologie GSM/UMTS. System oferuje niezawodną szybką łączność ze wszystkimi kąpieliskami morskimi i mazurskimi oraz jednostkami należącymi do systemu, a przez zastosowanie specjalistycznego oprogramowania umożliwia dyspozytorowi koordynację wielu zdarzeń i wypadków jednocześnie. System obsługują trzy główne centra dyspozytorskie - Giżycko, Sopot, Wrocław - czynne w sezonie całą dobę. Połączenia z sieci Plus są automatycznie przełączane do najbliższego centrum dyspozytorskiego. Połączenia z pozostałych sieci odbierane są w głównym centrum w Sopocie. Ratownik dyżurujący w Centrum Ratownictwa WOPR za pomocą jednego przycisku powiadamia najbliższą miejscu zdarzenia jednostkę ratowniczą, W razie potrzeby wzywa też niezbędne wsparcie, np. pogotowie ratunkowe, Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa SAR, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe itp. Dzięki temu ratownicy WOPR skupiają się wyłącznie na niesieniu pomocy potrzebującym. Poza interwencją w poważnych wypadkach - przy tonięciu osób czy wywrotkach łodzi - WOPR udziela pomocy także w dziesiątkach mniej groźnych zdarzeń, takich jak np. rozcięcie nogi czy ukąszenie osy. Zintegrowany System Ratownictwa pozwolił na istotne skrócenie czasu dotarcia służb ratowniczych na miejsce zdarzenia. Przed uruchomieniem ZSR WOPR na terenie kąpielisk niestrzeżonych czas od wezwania pomocy do momentu zlokalizowania osoby, która wezwała pomoc, wynosił od 15 nawet do 25 minut. Obecnie jest to 1,5 - 3 minuty.