Pierwszy Festiwal Promocji Warmii i Mazur zorganizował samorząd wojewódzki, aby zintegrować działania poszczególnych miast i gmin oraz stworzyć spójną strategię tworzenia marki regionu. Warsztaty i konferencje mają umożliwić stałą wymianę doświadczeń pomiędzy samorządowcami i specjalistami zajmującymi się marketingiem miejsc. Jak przypomniał Radosław Zawadzki z Departamentu Koordynacji Promocji Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie, ten rok jest szczególnie ważny dla Warmii i Mazur. W listopadzie zostanie rozstrzygnięty plebiscyt na 7 Nowych Cudów Natury, w którym Mazury są finalistą. - Mamy wielką szansą wejść do grona najbardziej rozpoznawalnych, markowych regionów świata - powiedział Zawadzki. Według prezesa Fundacji Best Place - Europejskiego Instytutu Marketingu Miejsc, Adama Mikołajczyka, sukces w tym prestiżowym konkursie zależy w znacznej mierze od efektywności współdziałania poszczególnych samorządów oraz skuteczności i spójności prowadzonych działań. Festiwal Promocji Warmii i Mazur ma w tym pomóc. Podczas festiwalu zaprezentowano wyniki badań, przeprowadzonych wśród przedstawicieli gmin. Niemal wszyscy ankietowani za największy atut swojego regionu uznali walory przyrodnicze - czyste środowisko, jeziora i lasy. Jako "mocne strony" wymieniali też dziedzictwo historyczne, architektoniczne i kulinarne, możliwość rozwoju branż ekologicznych i produkcji rolno-spożywczej oraz turystki, a także sąsiedztwo z obwodem kaliningradzkim. Za największe wady uznano natomiast wysokie bezrobocie i biedę oraz słabą infrastrukturę turystyczną i niską jakość usług.