O podpisaniu przez regionalny samorząd umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na dofinansowanie inwestycji poinformował w poniedziałek marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Jacek Protas. Całkowity koszt wybudowania ponad 420 km trasy i 48 miejsc obsługi rowerzystów na Warmii i Mazurach wyniesie ponad 81 mln zł, z czego 61,4 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej. Ponad 7 mln zł ma pochodzić z budżetu państwa, a pozostałe koszty pokryje samorząd wojewódzki oraz gminy i powiaty, na terenie których powstanie trasa. Jak podkreślił marszałek Protas projekt zakłada wsparcie tej części regionu, gdzie dotychczas było inwestowanych najmniej środków unijnych. Trasa rowerowa będzie prowadzić wzdłuż północnej granicy województwa, przez tereny słabo zurbanizowane, za to niezwykle cenne krajobrazowo i przyrodniczo. Według przedstawicieli warmińsko-mazurskiego samorządu poprawa infrastruktury potrzebnej rowerzystom i promocja takiej formy aktywnego wypoczynku stworzą kolejny - obok żeglarstwa - produkt turystyczny regionu. Większość trasy będzie biegła przez malownicze tereny, w tym wały przeciwpowodziowe nad Zalewem Wiślanym i dawne nasypy kolejowe. Zimą szlaki rowerowe mogą być wykorzystywane do narciarstwa biegowego. Trasa na terenie województwa warmińsko-mazurskiego przebiegać będzie przez miejscowości: Kępa Rybacka, Elbląg, Łęcze, Suchacz, Tolkmicko, Chojnowo, Frombork, Nowa Pasłęka, Braniewo, Pierzchały, Płoskinia, Długobór, Kajnity, Pieniężno, Lelkowo, Kandyty, Górowo Iławeckie, Wielochowo, Lidzbark Warmiński, Stoczek Klasztorny, Krekole, Galiny, Bartoszyce, Liski, Sępopol, Prosna, Glitajny, Korsze, Drogosze, Barciany, Srokowo, Leśniewo, Guja, Węgorzewo, Grądy Węgorzewskie, Banie Mazurskie, Boćwinka, Gołdap, Czarne, Dubeninki, Kiepojcie, Stańczyki, Przesławki. Projekt będzie realizowany w partnerstwie z lokalnymi samorządami, nadleśnictwami, Zarządem Dróg Wojewódzkich i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Harmonogram prac zakłada wykonanie do końca przyszłego roku dokumentacji projektowej dla poszczególnych odcinków trasy. Pierwsze prace budowlane zaczną się wiosnę 2014 r., a zakończenie całej inwestycji zaplanowano na jesień 2015 r. Trasa w wojwództwie warmińsko-mazurskim będzie częścią liczącej w sumie prawie 2 tys. km trasy rowerowej przebiegającej przez pięć województw Polski Wschodniej: podkarpackie (ok. 430 km), świętokrzyskie (ok. 190 km), lubelskie (ok. 350 km), podlaskie (ok. 590 km), warmińsko-mazurskie (ok. 420 km). Obecnie na Warmii i Mazurach istnieje 157 zinwentaryzowanych tras rowerowych o łącznej długości ok. 5 tys. km