O walorach środowiska wodnego i rozwoju turystyki w obszarze Zalewu Wiślanego, Kanału Elbląskiego i Delty Wisły rozmawiali w poniedziałek w Elblągu samorządowcy i przedstawiciele branży turystycznej. Obecnie za środki unijne będą realizowane trzy duże projekty. Jednym z nich jest rewitalizacja Kanału Elbląskiego za 95 mln złotych, gdzie dofinansowanie unijne wynosić będzie 57 mln złotych. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku Halina Czarnecka powiedziała, że inwestycja rozpocznie się w 2010 roku, a zakończy w 2015. Projekt zakłada odbudowę 5 pochylni: w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach, przebudowę śluz, pogłębienie szlaków żeglugowych, oznakowanie Kanału, a także rozbudowę infrastruktury, takiej jak parkingi. Kanał, który został zbudowany w XIX wieku, jest unikatowym zabytkiem hydrotechnicznym - statki pokonują tam różnicę wysokości 100 metrów za pomocą systemu pochylni. Kolejnym projektem jest budowa infrastruktury turystycznej na rzekach w delcie Wisły i na Zalewie Wiślanym. Liderem projektu "Pętla Żuław", który ma wartość 83 mln złotych, jest samorząd województwa pomorskiego. Dofinansowanie unijne wynosi 50 mln złotych. Jak powiedział Zbigniew Ptak z pomorskiego urzędu marszałkowskiego, projekt zakłada m.in. budowę 5 nowoczesnych portów, 15 przystani jachtowych, 14 pomostów cumowniczych, 5 przystani żeglugi pasażerskiej, przebudowę dwóch mostów - w Przegalinie i Nowej Pasłęce. 315 mln złotych - to z kolei wartość projektu budowy infrastruktury na Pojezierzu Iławskim i wokół Kanału Elbląskiego. Dofinansowanie unijne wynosi 270 mln złotych - powiedział Grzegorz Nowaczyk z zarządu województwa warmińsko-mazurskiego. Projekt zakłada m.in. zagospodarowanie nabrzeża Jeziora Drwęckiego w Ostródzie, rewitalizację zamku krzyżackiego w tym mieście, budowę amfiteatru w Iławie, budowę dróg dojazdowych i ścieżek rowerowych, odbudowę ratusza w Elblągu. Podczas forum turystycznego pojawiły się także nowe pomysły na przyciągnięcie turystów nad Zalew Wiślany. Jak powiedział Jerzy Wcisła z elbląskiego biura regionalnego urzędu marszałkowskiego, jednym z nich mogłaby być kolejka linowa zawieszona nad Zalewem Wiślanym, łącząca Krynicę Morską z Tolkmickiem albo Fromborkiem. Według pomysłodawców projekt zakładałby umieszczenie w akwenie masztów na tyle wysokich, by nie przeszkadzały w żegludze. Pasażerowie, których w sezonie może być nawet kilkadziesiąt tysięcy, wożeni by byli wagonikami. Obok mógłby się pojawić wyciąg dla narciarzy wodnych. Realizacja inwestycji zależna jest od wykonania studium wykonalności.