Wariant popierany przez mieszkańców naszego regionu jest uznawany przez specjalistów za najbardziej korzystny i najtańszy. 10 czerwca w Centrum Prasowym PAP w Warszawie odbyła się konferencja prasowa z udziałem Prezydenta Ełku - Tomasza Andrukiewicza, Prezydenta Łomży - Jerzego Brzezińskiego oraz Prezesa Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Augustowskiej - Mariana Dyczewskiego. W czasie konferencji apelowali oni do premiera, ministra środowiska i ministra infrastruktury o decyzje w sprawie przebiegu trasy "Via Baltica". Droga ta od dłuższego czasu wzbudza wiele kontrowersji. Analizy przeprowadzone przez ekspertów (miedzy innymi przez firmę Scott Wilson, która na zlecenie Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przeanalizowała wielopłaszczyznowo 40 różnych wariantów przebiegu) wskazują jednoznacznie, iż najbardziej korzystny jest "wariant 42" prowadzący z Budziska do Suwałk, Ełku, Szczuczyna, Łomży, Ostrowi Mazowieckiej i Warszawy. Wariant ten uzyskał najlepsze wyniki w kryteriach ocen jakim były poddawane wszystkie planowane przebiegi. Główne argumenty przemawiające za "wiariantem 42": Nasz region nie posiada dobrego połączenia z centralną polską i Litwą, a istniejący stan infrastruktury drogowej jest kiepski. Utrudnia to sprawną i szybką komunikację, jest przyczyną występowania dużej ilości zdarzeń drogowych. Zniechęca to potencjalnych przedsiębiorców do lokowania inwestycji na tych terenach. Wariant 42 jest również najkrótszy (o ponad 30 km od wariantu przebiegu przez Białystok). Za tym właśnie wariantem przemawiają także koszta budowy. Całkowity koszt inwestycji w przypadku wariantu 42 szacowany jest obecnie na około 12 mld zł, podczas gdy w przypadku poprowadzenia trasy przez Białystok wyniesie on blisko 15,1 mld zł. Szczególnie ważny jest także fakt, iż przebieg drogi w wariancie 42 omija bezcenne przyrodniczo obszary "Natura 2000". Wiadomość pochodzi ze strony oficjalnej Ełku.