Sondaż dotyczy wyłącznie tych Francuzów, którzy czują się katolikami. Takich jest 51 proc. (45 proc. mężczyzn, 55 proc. kobiet; 17 proc. ludzi młodych, w wieku od 18 do 34 lat, i tylko 14 proc. mieszkańców aglomeracji paryskiej). A jeszcze w latach 60. filozof i ateista Jean-Paul Sartre pisał o swych rodakach, że "wszyscy jesteśmy katolikami". W początkach lat 90. ich odsetek szacowano na 80 proc., w roku 2000 - na 69 proc., a dziś francuski katolicyzm dryfuje ku religii mniejszościowej. Przyjrzyjmy się tym katolikom, bo to przypadek szczególny. Z nich tylko 52 proc. wierzy w Boga. I to jakiego Boga? W osobowego, zgodnie z teologią chrześcijańską, wierzy ledwie 18 proc.. Pozostali (79 proc.) w Boga bliższego New Age lub religiom wschodnim, w uniwersalną Siłę, Ducha, Energię. Inna lista wierzeń: w zmartwychwstanie Chrystusa wierzy 58 proc. katolików, w Jego niepokalane poczęcie 39 proc., w Trójcę Świętą 37 proc., w diabła 33 proc., a w cuda 64 proc.. Trzy czwarte uważa, że śmierć nie jest kresem egzystencji ludzkiej. Wpadają jednak w pewną konfuzję, mając wskazać, co po śmierci. Połowa: coś jest, ale nie wiem co. A między tymi, co wiedzą, w zmartwychwstanie ciała wierzy 10 proc., a w reinkarnację, w inne życie na ziemi - 8 proc.. Rozdźwięk między praktykującymi a niepraktykującymi jest równie wielki. Nic nowego. Połowa katolików nigdy nie postawiła nogi w kościele lub tylko podczas ceremonii chrztu, pogrzebu czy ślubu, i to nie z własnej inicjatywy, lecz jako zaproszeni goście. Okazjonalnie chodzi do kościoła 31 proc. (Boże Narodzenie, Wielkanoc); regularnie, tzn. raz w miesiącu - 17 proc., a co tydzień - 8 proc.. Przynajmniej raz w tygodniu modli się 25 proc., nigdy - 30 proc.. Ale - tu niespodzianka - zdecydowana większość pamięta "Zdrowaś Mario" (81 proc.) i "Ojcze nasz" (88 proc.). Co drugi ma Biblię (nie znaczy, że czyta), a krucyfiks lub wizerunek Matki Boskiej jest w domach 62 proc. katolików. Prawie wszyscy ci katolicy przejęli wiarę od rodziców. Lecz na pytanie, czy jest dla nich ważne, żeby ich dzieci otrzymały wychowanie religijne - 33 proc. odpowiada negatywnie. A zatem pod tym względem dystansują się od własnych rodziców. Dystans do instytucji Kościoła i jego nauczania jest jeszcze większy. Za zniesieniem celibatu księży jest aż 81 proc., a za wyświęcaniem kobiet niewiele mniej, bo 79 proc.. Francuscy katolicy charakteryzują się otwartością na inne wyznania. 80 proc. uważa za ważny dialog swego Kościoła z innymi religiami. Dla 50 proc. prawda jest we wszystkich religiach, a dla 39 proc. wszystkie religie mają taką samą wartość. Zaskakująco mało, bo 7 proc, przekonanych jest, że jedynie katolicyzm jest depozytariuszem Prawdy. Nawet u regularnie praktykujących ten odsetek nie przekracza 10 proc..