Znikają pociągi Kolei Mazowieckich na Lotnisko Chopina. Nie ma dla nich miejsca
Pozwalały przejechać z Lotniska Chopina do Modlina lub odwrotnie, a jednocześnie uzupełniały "tradycyjną" komunikację miejską w Warszawie. W odświeżonym rozkładzie jazdy na Okęciu zabraknie jednak pociągów Kolei Mazowieckich linii RL, z których korzystali liczni przyjezdni do stolicy, jak i jej mieszkańcy. Składy będą kursować w skróconej relacji do Dworca Centralnego, bo przez modernizację Warszawy Zachodniej nie ma dla nich miejsca na torach. Mimo mniejszej częstotliwości odjazdów kolei z największego portu lotniczego w Polsce, nie będzie zastępczych autobusów.
Pociągi Kolei Mazowieckich linii RL, zwane "lotniskowymi", umożliwiają bezpośredni przejazd ze stołecznego Lotniska Chopina do podwarszawskiego portu lotniczego w Modlinie. W przypadku popularnego Okęcia składy zatrzymują się na podziemnej stacji tuż przy halach odlotów i przylotów. W przypadku Modlina na krótkim odcinku między dworcem a lotniskiem pasażerów dowożą autobusy.
"Lotniskowe" połączenia co godzinę zatrzymywały się także na szeregu popularnych stacji w Warszawie, m.in. Służewcu nieopodal biurowego zagłębia ("Mordoru"), przy ul. Żwirki i Wigury, na Ochocie, Dworcu Centralnym lub Śródmieście oraz stacji Warszawa Wschodnia. Służyły więc nie tylko turystom, ale i mieszkańcom Warszawy oraz okolic w codziennych podróżach po stolicy, stanowiąc element komunikacji miejskiej.
Autobusy i Szybka Kolej Miejska zamiast pociągów Kolei Mazowieckich na Lotnisko Chopina
Okazuje się jednak, że od 29 sierpnia pociągi RL będą kursować na skróconej relacji Modlin - Warszawa Centralna. Jak wyjaśniły Koleje Mazowieckie, w powakacyjnej siatce połączeń zabrakło dla nich miejsca na przebudowywanej stacji Warszawa Zachodnia.
- Decyzja o skróceniu tras pociągów "lotniskowych" jest związana z zamknięciem torów umożliwiających wyjazd z dalekobieżnej części stacji Warszawa Zachodnia w kierunku Alej Jerozolimskich i Lotniska Chopina. Nie my ją podjęliśmy, lecz wynika z kolejnej fazy przebudowy stacji Warszawa Zachodnia - powiedziała Interii Joanna Maliszewska z Kolei Mazowieckich.
Jak dodała, "z uwagi na dobrze rozwiniętą sieć komunikacji miejskiej w Warszawie" przewoźnik nie planuje uruchamiać komunikacji zastępczej. - Obecnie prowadzimy rozmowy dotyczące wprowadzenia honorowania biletów z ZTM. Ponadto osoby korzystające z oferty "Bilet lotniskowy KM" mogą podróżować w pierwszej strefie ZTM środkami komunikacji publicznej dodatkowo przez 75 minut - przekazała Joanna Maliszewska.
Możliwe, że "lotniskowe" pociągi wrócą dopiero w następnym rocznym rozkładzie jazdy 2021/22, który wejdzie w życie w połowie grudnia, jednak decyzje jeszcze nie zapadły.
Z centrum miasta na Okęcie nadal będą kursować pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej linii S2. Tak jak teraz, co pół godziny obsłużą szlak Lotnisko Chopina - Sulejówek Miłosna. Inną opcją będą autobusy linii "175", których trasa rozpoczyna się na Placu Piłsudskiego i przebiega m.in. Krakowskim Przedmieściem, Nowym Światem, obok Dworca Centralnego, przez Plac Zawiszy oraz ulicą Żwirki i Wigury. Do największego polskiego portu lotniczego dojeżdżają też linie "188" z Gocławka Wschodniego, "148" z Ronda Wiatraczna oraz "331" z Metra Wilanowska. Ponadto na trasie Modlin - Okęcie kursują też autobusy Flixbusa.
Na Służewcu bez pociągów RL, lecz z PKP Intercity
W zamian za skracane kursy Kolei Mazowieckich (spółką zarządzają władze województwa) nie pojawią się dodatkowe połączenia autobusowe, uruchamiane np. przez ZTM.
- Pozostawiamy "175" w niezmienionej częstotliwości, czyli co 10 minut w godzinach szczytu i co kwadrans poza szczytem. Liczba przejazdów pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego w kierunku lotniska wydaje się być wystarczająca bo pociągi RL Kolei Mazowieckich jeżdżą raz na godzinę. Przesiadka z nich do komunikacji w kierunku Okęcia będzie możliwa na Warszawie Wschodniej do linii S2 Szybkiej Kolei Miejskiej lub na Warszawie Centralnej do "175". Ponadto linia S2 odjedzie ze stacji Warszawa Śródmieście, bliskiej do Dworca Centralnego - mówił Interii rzecznik ZTM Tomasz Kunert.
Zapewnił jednak, iż warszawski organizator transportu zbiorowego będzie obserwował sytuację w autobusach linii "175" i reagował w razie potrzeby - np. gdy będą jeździć przepełnione.
O kształcie kolejowego rozkładu jazdy na przeważającej większości szlaków decyduje państwowa spółka PKP PLK (pisaliśmy o tym tutaj). Na odcinku linii kolejowej nr 8, łączącej Warszawę Zachodnią ze Służewcem i odnogą w stronę Okęcia, skąd znikają pociągi RL, znalazła miejsce dla dodatkowych par pociągów dalekobieżnych PKP Intercity. Od 29 sierpnia zacznie nią jeździć więcej składów w kierunku m.in. Krakowa, Olsztyna i - co jest nowością na tym szlaku - do Przemyśla.