<h2>Strefa Czystego Transportu - wymogi prawne </h2><div><div>Idea SCT została zapisana w polskim prawie w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych <b>z 11 stycznia 2018 r.</b> Ta ustawa dała gminom możliwość wprowadzenia takich stref, ale nie nakładała obowiązku na wszystkie miasta. </div></div><div><br /></div><div><div>Nowelizacja z 21 listopada 2024 r., podpisana 12 grudnia 2024 r., wprowadziła <b>obowiązek tworzenia SCT w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców</b>, ale tylko jeśli w tych miastach przekroczone są normy średniorocznego stężenia dwutlenku azotu (NO₂). </div></div><div><div><h2>Strefa Czystego Transportu - po co? </h2></div></div><div><div>Jednym z głównych powodów wprowadzenia Strefy Czystego Transportu jest <b>poprawa jakości powietrza</b>. W wielu polskich miastach przekraczane są normy zanieczyszczeń, a głównym ich źródłem jest transport drogowy. Strefy Czystego Transportu mają motywować kierowców do korzystania z pojazdów o niższej emisji lub całkowicie bezemisyjnych. Jednocześnie SCT wspierają realizację polityki klimatycznej oraz krajowych i unijnych zobowiązań dotyczących redukcji emisji, przyczyniając się do poprawy zdrowia publicznego i zmniejszenia kosztów leczenia chorób wywołanych złym stanem powietrza. </div></div><div><div><h2>Strefa Czystego Transportu - jakie miasta? </h2></div></div><div><div><b><a href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-warszawa,gsbi,3411">Warszawa</a></b> jest pierwszym miastem, które wprowadziło Strefę Czystego Transportu i obowiązuje ona od 1 lipca 2024 roku. Obszar SCT w stolicy to<b> ok. 37 km²</b> i obejmuje on Śródmieście i przyległe dzielnice - Grochów, Saską Kępę, Ochotę i Wolę. </div></div><div><br /></div><div><div>Strefa Czystego Transportu w <b><a href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-krakow,gsbi,3466">Krakowie</a></b> została ustanowiona od 1 stycznia 2026 roku.</div><div><br /></div><div>Nad własnymi rozwiązaniami pracują także <b>Wrocław, Katowice, Lublin, Gliwice, Rzeszów</b> oraz inne duże miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców, które przekraczają normy zanieczyszczenia powietrza. </div></div><div><div><h2>Strefa Czystego Transportu - normy emisji </h2></div></div><div><div>W SCT obowiązują minimalne normy emisji spalin (np. Euro 2, Euro 4 i wyższe), zależnie od typu silnika i rocznika pojazdu. Starsze samochody, niespełniające wymaganych norm, <b>będą objęte zakazem lub odstępstwami</b>. </div></div><div><br /></div><div><div>W Warszawie, od 1 lipca 2024 część pojazdów benzynowych i napędzanych olejem naoędowym (diesel) niespełniających określonych norm<b> nie może wjeżdżać do centrum miasta</b>. Pierwsze zakazy dotyczą aut diesla niespełniających normy Euro 4 (starszych niż 2005 r.) oraz benzynowych niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 1997 r.). Normy mają być zaostrzane co dwa lata, do 2032 r., aż do poziomu normy Euro 6 w obu typach silników. </div></div><div><br /></div><div><div>Wyjątki dotyczą <b>osób starszych, osób niepełnosprawnych, służb miejskich oraz pojazdów ratunkowych</b> - te grupy są albo całkowicie wyłączone, albo mają specjalne warunki wjazdu do Strefy Czystego Transportu. Do końca 2027 roku z zasad obowiązujących w CST zwolnione będą także osoby zameldowane w Warszawie lub płacące tu podatki. Jednak ich pojazd musi być zarejestrowany przed 1 stycznia 2024 roku. </div></div><div><div><h2>Strefa Czystego Transportu - jakie grożą kary? </h2></div></div><div><div>W Warszawie kierowcy, który wjedzie do Strefy Czystego Transportu pojazdem, który nie spełnia norm emisji spalin, grozi <b>kara w wysokości 500 zł</b>. Mandat może nałożyć zarówno straż miejska, jak i policja. </div></div><div><div><br /></div><div>W Krakowie wjazd do Strefy Czystego Transportu pojazdami niespełniającymi wymogów będzie możliwy, ale tylko po wniesieniu opłaty. Kierowcy zapłacą <b>2,50 zł za każdą godzinę lub dziennie 5 zł </b>w 2026 roku i 15 zł od 2027 roku, po czym dzienna opłata przestanie obowiązywać. Alternatywnie przewidziano abonament miesięczny, który wynosi 100 zł w 2026 roku, 250 zł w 2027 i 500 zł w 2028. </div></div><div><div><h2>Strefa Czystego Transportu - kontrowersje </h2></div></div><div><div>Wprowadzenie SCT spotyka się zarówno z poparciem, jak i krytyką. Zwolennicy wskazują na <b>zdrowotne i środowiskowe korzyści </b>oraz na konieczność modernizacji floty pojazdów. Krytycy natomiast <b>podnoszą argumenty ekonomiczne.</b> Dla wielu rodzin i drobnych przedsiębiorców starszy samochód jest nadal najtańszą opcją i nagłe ograniczenia mogą oznaczać poważne koszty. Spory dotyczą też granic stref, sposobu identyfikacji pojazdów, a także tempa wprowadzania Stref Czystego Transportu.</div></div>