<div><div><div><h2>Rzecznik Praw Pacjenta - kiedy powstała instytucja?</h2></div><div>W 2001 r. Stowarzyszenie Pacjentów "Primum Non Nocere" i jego ówczesny prezes <b>Adam Sandauer </b>jako pierwsi zaproponowali utworzenie urzędu <b>Rzecznika Pacjenta</b>.</div><div><br /></div><div>Według ich projektu Rzecznik Praw Pacjenta miał być <b>powoływany przez parlament</b>, aby <b>pomagać osobom poszkodowanym z powodu błędów i wypadków medycznych</b>.</div><div><br /></div><div>W 2004 r. bezskutecznie próbowano zebrać 100 tysięcy podpisów pod obywatelskim projektem ustawy. Ostatecznie Rzecznik Praw Pacjenta został powołany ustawą z dnia <b>6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta</b>, która weszła w życie 31 marca 2009 roku (Dz.U. z 2024 r. poz. 581).</div><div><br /></div><div>Pierwszym Rzecznikiem Praw Pacjenta była <b>Krystyna Barbara Kozłowska</b>, powołana 2 października 2009 r.</div><div><h2>Rzecznik Praw Pacjenta - zadania</h2></div><div><b>Rzecznik Praw Pacjenta</b> dba o to, aby prawa pacjentów były przestrzegane i reaguje, gdy są łamane.</div><div><br /></div><div><b>Jego zadania to m.in.:</b></div></div><div><ul><li>badanie przypadków naruszania praw pacjentów, </li><li><div>proponowanie nowych przepisów dotyczących ochrony pacjentów,</div></li><li><div>wnioskowanie o zmiany w prawie,</div></li><li><div>edukowanie społeczeństwa o prawach pacjentów,</div></li><li><div>współpraca z Ministerstwem Zdrowia i innymi instytucjami,</div></li><li><div>analizowanie skarg pacjentów, by wskazać problemy w systemie ochrony zdrowia,</div></li><li><div>współpraca z organizacjami, które bronią praw pacjentów. </div></li></ul></div><div><div>Jeśli sprawa wykracza poza kompetencje Rzecznika Praw Pacjenta, może on poprosić o pomoc <b>Rzecznika Praw Obywatelskich</b> lub <b>Rzecznika Praw Dziecka</b>.</div><div><h2>Z jakimi sprawami można zwrócić się do Rzecznika Praw Pacjenta?</h2></div><div>Rzecznik udziela pomocy w sytuacjach takich jak:</div></div></div><div><div><ul><li>odmowa udzielenia świadczeń zdrowotnych, </li><li><div>niewłaściwe traktowanie pacjentów przez personel medyczny,</div></li><li><div>brak dostępu do dokumentacji medycznej,</div></li><li><div>naruszenie tajemnicy lekarskiej,</div></li><li><div>nieudzielanie pełnej informacji o stanie zdrowia i proponowanym leczeniu. </div></li></ul></div><div><div>Jeśli prawa pacjenta zostały naruszone, należy skontaktować się z Rzecznikiem Praw Pacjenta, <b>dzwoniąc na bezpłatną infolinię 800-190-590</b>, pisząc na adres <b>e-mail kancelaria@rpp.gov.pl </b>lub korzystając z formularza dostępnego na stronie internetowej.</div><div><h2>Jak złożyć skargę do Rzecznika Praw Pacjenta?</h2></div><div>Aby złożyć skargę do Rzecznika Praw Pacjenta, należy:</div></div><div><ol><li><b>Przygotować opis sprawy</b>. Szczegółowo opisać sytuację, w której doszło do naruszenia praw pacjenta. </li><li><div>Dołączyć dokumentację. <b>Załączyć kopie dokumentów potwierdzających naruszenie</b>, jeśli są dostępne.</div></li><li><div><b>Przesłać komplet dokumentów</b> pocztą tradycyjną na adres Biura Rzecznika lub drogą elektroniczną. </div></li></ol></div><div><div><h2>Kto jest Rzecznikiem Praw Pacjenta?</h2></div><div>Od 30 października 2017 r. funkcję Rzecznika Praw Pacjenta pełni <b>Bartłomiej Chmielowiec</b>.</div><div><h2>Gdzie jest Biuro Rzecznika Praw Pacjenta?</h2></div><div><b>Siedziba Biura Rzecznika Praw Pacjenta</b> mieści się pod adresem: <b>ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa.</b></div></div></div>