<div><div><h2>Komisja Etyki Poselskiej - historia</h2></div><div><div><b>Komisja Etyki Poselskiej</b> została ustanowiona uchwałą z 28 października 1997 r., zmieniającą <b>Regulamin <a href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-sejm-rzeczypospolitej-polskiej,gsbi,38">Sejmu</a></b>. </div><div><br /></div><div>Wcześniej, w <b>II Rzeczypospolitej</b>, kwestie etyki poselskiej były regulowane przez odpowiedzialność dyscyplinarną i regulaminową, z <a href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-marszalek-sejmu-rzeczpospolitej-polskiej,gsbi,4427"><b>marszałkiem Sejmu</b></a> jako <b>głównym organem nadzorującym porządek obrad</b>. </div><div><br /></div><div>W <a href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-polska-rzeczpospolita-ludowa-prl,gsbi,1439"><b>PRL</b></a> istniała <b>Komisja Mandatowo-Regulaminowa</b>, która rozpatrywała sprawy posłów niewykonujących obowiązków lub <b>zachowujących się niegodnie</b>.</div></div><div><div><h2>Komisja Etyki Poselskiej - zakres działalności </h2></div></div><div><div>Komisja Etyki Poselskiej zajmuje się:</div></div><div><ul><li><div><b>tworzeniem, rozpowszechnianiem i aktualizowaniem zasad</b>, które określają, jak posłowie powinni się zachowywać. Te zasady zostały po raz pierwszy określone w uchwale Sejmu z 17 lipca 1998 r. i są regularnie dostosowywane do zmieniających się potrzeb i standardów społecznych;</div></li><li><div><b>badaniem przypadków</b>, w których <b>posłowie mogli naruszyć swoją godność</b> lub nie zachować się w sposób odpowiedni. Dotyczy to zarówno zachowań wewnątrz Sejmu, jak i poza jego murami. Jeśli poseł zachował się w sposób niewłaściwy, komisja może nałożyć kary, takie jak zwrócenie uwagi, upomnienie lub naganę;</div></li><li><div><b>rozpatrywaniem spraw związanych z Rejestrem Korzyści i majątkowymi oświadczeniami poselskimi</b>. Te posiedzenia są zamknięte, co oznacza, że nie są dostępne dla publiczności. Rejestr Korzyści zawiera informacje o wszelkich korzyściach materialnych, które posłowie otrzymują poza swoim wynagrodzeniem, takich jak prezenty lub zaproszenia na imprezy. Majątkowe oświadczenia poselskie to dokumenty, w których posłowie deklarują swoje majątki, aby uniknąć konfliktu interesów. W ten sposób komisja dba o to, aby posłowie byli transparentni w swoich finansach i nie korzystali ze swojej pozycji w sposób nieuczciwy. </div></li></ul></div><div><div><h2>Komisja Etyki Poselskiej - skład i procedury </h2></div></div><div><div>W <b>skład Komisji Etyki Poselskiej</b> wchodzi po jednym przedstawicielu każdego klubu poselskiego, co czyni ją najmniejszą komisją stałą w Sejmie RP. Członkami komisji mogą być tylko <b>osoby o nieposzlakowanej opinii i wysokim autorytecie moralnym</b>. </div><div><br /></div><div><b>Komisja Etyki Poselskiej ma prawo</b>: </div></div><div><ul><li><div><b>zwrócić uwagę posłowi</b> - jest to najłagodniejsza forma sankcji, która ma na celu zwrócenie posłowi uwagi na nieprawidłowości w jego zachowaniu lub oświadczeniach majątkowych czy w rejestrze korzyści;</div></li><li><div><b>upomnieć posła </b>- stanowi to wyższy stopień sankcji niż zwrócenie uwagi, jest bardziej formalne i ma na celu ostrzeżenie posła przed dalszymi naruszeniami;</div></li><li><div><b>udzielić posłowi nagany </b>- jest to najwyższa forma sankcji w ramach obecnego systemu, która ma charakter publiczny i jest publikowana w mediach. Nagana może być nałożona w przypadku poważnych naruszeń zasad etyki. </div></li></ul></div><div><div>Dodatkowo, w przypadku poważnych naruszeń, Komisja Etyki Poselskiej <b>może zalecić dalsze postępowanie</b>, takie jak <b>zawiadomienie odpowiednich organów</b>, np. prokuratury, jeśli podejrzewa się <b>popełnienie przestępstwa przez posła</b>. </div></div></div>