Inspekcja Transportu Drogowego - historia
Powstanie Inspekcji Transportu Drogowego było
odpowiedzią na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa na drogach oraz zapewnienia uczciwej konkurencji w transporcie drogowym, co było jednym z wymogów akcesyjnych
Polski do
Unii Europejskiej.
Inspekcja została utworzona w ramach projektu współpracy bliźniaczej
z udziałem ekspertów z Francji i Niemiec. W lutym 2002 roku rozpoczęto rekrutację pierwszych inspektorów, a
ich działalność na drogach rozpoczęła się w październiku 2002 roku.
Inspekcja Transportu Drogowego - organizacja
Inspekcja Transportu Drogowego jest centralnym organem administracji rządowej, podległym ministrowi do spraw transportu. Na czele ITD stoi Główny Inspektor Transportu Drogowego, któremu podlegają Wojewódzkie Inspektoraty Transportu Drogowego.
W całej Polsce zatrudnionych jest około 500 inspektorów, którzy prowadzą kontrole drogowe oraz audyty w firmach transportowych. Główne zadania ITD obejmują:
- kontrolę przestrzegania przepisów ruchu drogowego,
nadzór nad czasem pracy kierowców oraz stanem technicznym pojazdów,
audytowanie firm transportowych w zakresie dokumentacji przewozowej i zgodności z przepisami,
wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących zezwoleń na przewóz kabotażowy oraz międzynarodowy.
ITD ma również uprawnienia do
nakładania mandatów, grzywien, zatrzymywania prawa jazdy oraz
odbierania licencji transportowych.
Inspekcja Transportu Drogowego - kontrole
Inspekcja Transportu Drogowego przeprowadza kontrole zarówno w ruchu drogowym, jak też w firmach transportowych. Podczas kontroli sprawdzane są m.in. dokumenty przewozowe, zapisy tachografów oraz stan techniczny pojazdów.
Inspektorzy dysponują uprawnieniami porównywalnymi do uprawnień funkcjonariuszy policji.
W trakcie kontroli drogowych inspektorzy ITD mogą zatrzymywać pojazdy na drogach w celu sprawdzenia ich stanu technicznego, dokumentacji oraz przestrzegania przepisów ruchu drogowego.
Kontrole te mogą obejmować:
- weryfikację dokumentów przewozowych,
sprawdzenie danych z tachografów cyfrowych lub analogowych,
kontrolę stanu technicznego pojazdów, w tym skuteczności działania hamulców oraz masy lub nacisku osi pojazdu.
W przypadku kontroli w biurach przedsiębiorstw transportowych Inspektorzy mają prawo:
- weryfikować dokumentację (tradycyjną i elektroniczną),
przesłuchiwać pracowników oraz legitymować osoby związane z działalnością transportową,
Zabezpieczać materiały dowodowe i przeprowadzać oględziny.
Inspekcja może powiadomić przedsiębiorcę o planowanej kontroli z
co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem. W zawiadomieniu określa się zakres kontroli oraz dokumenty, które będą sprawdzane.
Podczas kontroli inspektorzy mogą żądać okazania wielu dokumentów, takich jak: licencje i zezwolenia przewoźnika, ewidencja czasu pracy kierowców czy umowy oraz regulaminy przedsiębiorstwa.
Inspektorzy mają prawo do:
- wejścia na teren siedziby firmy i do wszystkich pomieszczeń, w których prowadzi się działalność;
legitymowania pracowników i ustalania ich tożsamości;
badania, kopiowania i fotografowania dokumentów.
W przypadku stwierdzenia naruszeń przepisów,
ITD ma prawo do nałożenia kar administracyjnych,
mandatów oraz
uczestniczenia w postępowaniach sądowych związanych z wykroczeniami drogowymi.