Poinformowała o tym we wtorek podczas konferencji prasowej w Kielcach poseł Marzena Okła-Drewnowicz (PO). Świętokrzyscy parlamentarzyści PO rozmawiali wcześniej o inwestycji z wiceminister transportu, Patrycją Wolińską-Bartkiewicz. Projekt przebudowy miejskiego odcinka drogi krajowej nr 73, prowadzącej z Kielc do Tarnowa, znajduje się na liście rezerwowej programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jak mówiła Okła-Drewnowicz, resort transportu w ciągu trzech miesięcy rozstrzygnie konkurs na dofinansowanie przedsięwzięć z listy rezerwowej. - Miejski samorząd początkowo może liczyć na dofinansowanie 40 proc. przedsięwzięcia, w ciągu roku kwota ta może się zwiększyć nawet do 80 proc. - mówiła poseł. Projekty z listy rezerwowej mają być dofinansowane dzięki środkom zaoszczędzonym w programie Infrastruktura i Środowisko i dzięki tzw. krajowej rezerwie wykonania. Okła-Drewnowicz tłumaczyła, że większe szanse w konkursie będą miały te przedsięwzięcia, na których realizację ogłoszono lub rozstrzygnięto przetargi. - W przetargu można zastrzec, że istnieje możliwość jego unieważnienia w sytuacji, gdyby środki unijne i własne nie wystarczyły na realizację projektu - dodała poseł. Kielecki odcinek drogi K73 liczy 4,7 km. Kosztorys jego przebudowy na trasę dwujezdniową opiewa na 150 mln zł; miasto zabiegało o 85-proc. dofinansowanie tego przedsięwzięcia. Wiceprezydent Kielc Tadeusz Sayor powiedział, że miasto nadal będzie uczestniczyło w konkursie o dofinansowanie przebudowy drogi, ale na pewno nie będzie w stanie dołożyć 60 proc. kwoty jej realizacji. - Jeżeli otrzymamy mniej unijnych pieniędzy, to zrealizujemy jedynie pierwszy etap projektu - mówił. Przygotowano specyfikację przetargową przedsięwzięcia. Sayor tłumaczył, że samorząd musi mieć podstawę prawną do ogłoszenia przetargu, a korzystniej będzie go rozstrzygnąć po otrzymaniu informacji, na jakie dofinansowanie można liczyć. Projekt przebudowy miejskiego odcinka K73 znalazł się na liście rezerwowej, ponieważ kiedy układano w ówczesnym resorcie infrastruktury listę inwestycji priorytetowych, Kielce nie zdobyły punktów za przygotowanie swojego zadania do realizacji. W listopadzie ub. r. kielecki oddział GDDKiA otrzymał pozwolenie na budowę miejskiego odcinka trasy nr 73. Jak powiedziała PAP rzeczniczka oddziału Małgorzata Pawelec, wykupiono już grunty pod inwestycję. W opracowanym przez Ministerstwo Infrastruktury projekcie "Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015" ważna z punktu widzenia rozwoju woj. świętokrzyskiego rozbudowa drogi nr 73 od granicy Kielc do Morawicy została zaplanowana do realizacji dopiero po 2013 roku.