Zaprezentowano m.in. prace Leona Kudły, Józefa Piłata, Mariana Brudka, Stanisława Pastuszkiewicza, Adama Zegadły i Józefa Franusiaka - poinformowała autorka wystawy Janina Skotnicka. - Twórcy ludowi najczęściej ukazują postać Frasobliwego w koronie cierniowej, siedzącego z głową opartą na dłoni, co jest nawiązaniem do późnogotyckiego schematu ikonograficznego. Rzadsze jest przedstawienie Chrystusa Frasobliwego w królewskim płaszczu na ramionach i z berłem-palmą w lewej dłoni, typowe dla baroku - powiedziała muzealniczka. Według niej, przyjmuje się, że wizerunek gotycki i barokowy, rozpowszechnione w całej Polsce, kopiowane przez wytwórców cechowych i spopularyzowane przez literaturę dewocyjną, stały się wzorcami dla wiejskich artystów. Figury Chrystusa Frasobliwego ustawiane były w kościołach, kaplicach i przydrożnych kapliczkach już od XVII wieku. Od XIX wieku, wraz z rozkwitem kultury ludowej, kapliczki te stały się również charakterystycznym elementem pejzażu wsi polskiej. Wystawę religijnych rzeźb ze zbiorów etnograficznych Muzeum Narodowego Kielcach można będzie oglądać do końca sierpnia.