Z żalem należy stwierdzić, że miasto pod tym względem jest wyjątkowo opóźnione i coraz bardziej pozostaje w tyle za innymi miastami. Czy stracony czas da się kiedykolwiek nadrobić? W mieście nie ma właściwie nawet jednej osoby, która na co dzień zajmowała by się tym zagadnieniem. Bez systematycznej pracy nie będzie żadnych efektów. Co prawda w zakresie Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu są "sprawy promocji i rozwoju Miasta", lecz można je określić jako działania szczątkowe i zupełnie przypadkowe. Dzisiaj wydrukowanie kalendarza na kolejny rok, zrobienie smyczy do kluczy, breloczków czy parasolek z napisem "Sandomierz" zupełnie nie wystarcza i może być zaledwie dodatkiem do działań promocyjnych. Powielanie co roku "tego samego" może stać się balastem i przynieść jedynie negatywne rezultaty. W Sandomierzu nie istnieje nic, co można by nazwać public relations tzw. PR, zaś promocja mylona jest z propagandą, która nie ma realnych podstaw i często wywołuje pejoratywne odczucia. Public relations opiera się na zaufaniu i wzajemnym zrozumieniu oraz zakłada działania długofalowe. To strategia nie tylko przemyślana i dobrze przygotowana, ale i przez lata systematycznie realizowana. Zrozumienie i zaufanie musi zaistnieć pomiędzy mieszkańcami i władzą. Jest to uniwersalna prawda, że przy aprobacie ze strony mieszkańców dużo łatwiej i szybciej osiągnąć założony cel. Pozytywna relacja wpływa nie tylko na wizerunek samorządu, ale powoduje także to, że mieszkańcy stają się "ambasadorami" w kontaktach z turystami lub przyszłymi inwestorami. Należało by zacząć od budowania wizerunku miasta, wizerunku miejsca w którym żyjemy. To powinno być głównym wysiłkiem i troską władz Sandomierza, których nikt z tego obowiązku i odpowiedzialności nie zwolni. Sandomierz należy do tych miast i miejsc, które powinny być otoczone szczególną troską władz samorządowych ale także mieszkańców. Na "siłę" i jak na razie bezskutecznie, próbuje się szukać tzw. produktu turystycznego zapominając o podstawowym i specyficznym produkcie jakim powinno być samo miasto. Sandomierza, z racji swojego położenia, dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, zawsze będzie posiadał indywidualne i niepowtarzalne cechy. Tym produktem powinny być przede wszystkim efekty każdej działalności związane z zaspakajaniem potrzeb społeczności lokalnej poprzez poprawę warunków i jakości życia. Warto by znać odpowiedzieć na pytania czy Sandomierz jest miejscem atrakcyjnym do zamieszkania tak dla mieszkańców jak i dla przyjezdnych (turystów). Czy jest atrakcyjnym miejscem nauki, pracy i wypoczynku dziś i w perspektywie na przyszłość. Jak miasto postrzegane jest przez samych mieszkańców. Czy sandomierzanie są dumni z tego, że tu właśnie mieszkają (?). Ład przestrzenny, styl, jakość, zagospodarowanie obszarów publicznych powinny świadczyć o poziomie cywilizacyjnym mieszkańców. Może to zaistnieć tylko w wyniku świadomych i zamierzonych działań. Budując wizerunek i promując miasto nie można zapominać o najdrobniejszych szczegółach. Dotyczy to bardzo wielu elementów między innymi tzw. witaczy na drogach wjazdowych. Wygląd obecnych wywołuje wśród przejeżdżających uśmieszek i skutecznie zniechęca do odwiedzenia i zatrzymania się w Sandomierzu. "Królewskie miasto Sandomierz" nie może być pustym sloganem. To zobowiązuje do dbałości o każdy szczegół i detal w mieście. Można by tu także wymienić jeden z jakże ważnych czynników jakim jest tzw. SIM czyli System Informacji Miejskiej. Dlaczego ważnym, pisaliśmy o tym w marcu 2005 roku. Unikalność walorów Sandomierza to szansa na wyjątkową pozycję wobec innych miast, na szczególne traktowanie, na dodatkowe środki finansowe, które miasto może pozyskać. Ale czy potrafimy to wykorzystać? Warto nadmienić, iż każda złotówka wydana na promocję miasta według opinii ekspertów przynosi w efekcie 7-krotny zysk.