Jak poinformowała Małgorzata Pawelec z kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, chodzi o odcinek drogi 74 wzdłuż ulicy Świętokrzyskiej i jej przedłużenia od skrzyżowania z ulicą Warszawską, do granicy Kielc z gminą Masłów. Ten fragment trasy realizowany jest od ubiegłego roku w systemie "zaprojektuj i zbuduj". Wykonawca, aby przystąpić do realizacji inwestycji musiał najpierw zrobić projekt budowlany, a następnie uzyskać pozwolenie na budowę. Od połowy 2009 r. jest już realizowany odcinek pozamiejski trasy. Zbudowano już większość obiektów inżynierskich na tym fragmencie drogi, trwają roboty przy konstrukcji jej nawierzchni. Nowy wylot drogi ekspresowej S-74 z Kielc do Cedzyny w kierunku Lublina i Rzeszowa będzie miał blisko 7 kilometrów (w granicach miasta - 2,7 km, poza granicami Kielc - 4,1 km). Przedsięwzięcie zakłada budowę węzła z tunelem w ciągu kieleckiej ulicy Świętokrzyskiej (drogi nr 74) pod Aleją Solidarności (drogą krajową nr 73). W ramach inwestycji powstanie także nowa dwujezdniowa droga - przedłużenie ulicy Świętokrzyskiej w kierunku Cedzyny. Cały wylot wschodni będzie miał parametry drogi ekspresowej, dlatego nie przewidziano na tym odcinku jednopoziomowych skrzyżowań. W ramach inwestycji powstaną m. in. kładka dla pieszych, trzy wiadukty, most na rzece Lubrzance i rondo - w miejscu włączenia nowego wylotu do istniejącej drogi 74. Przetarg na realizację wartej 285 mln złotych inwestycji wygrało w ubiegłym roku konsorcjum, utworzone przez: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych "Fart", Mosty-Łódź oraz Fardub Consulting. Budowa wylotu wschodniego potrwa do końca 2011 roku. Trwa uzgadnianie organizacji ruchu na czas robót. W ciągu najbliższych dni nastąpi przekazanie wykonawcy placu budowy w obrębie miejskiego odcinka trasy.