Reklama

Reklama

Kampania propagująca ideę zdrowego serca

Happeningi, porady i badania profilaktyczne w szpitalach, marsz nordic-walking i zajęcia joggingu oraz konkurs kulinarny zaplanowano w ramach kampanii wojewody świętokrzyskiego "Z sercem dla serca". Akcja ma promować wśród mieszkańców regionu idę zdrowego serca.

Inaugurację kampanii zaplanowano na 14 lutego, a jej finał na 1 października. Akcję podzielono na cztery cykle, odpowiadające porom roku.

Reklama

Głównym celem kampanii wojewody Bożentyny Pałki-Koruby jest promowanie aktywnego stylu życia, zdrowego odżywania się i badań profilaktycznych z kardiologii.

Promują aktywny styl życia

W poniedziałek na kieleckim placu artystów w ramach "Zimy z sercem" uczestnicy happeningu będą rozdawali przechodniom jabłka z naklejką z logo kampanii. Będą im towarzyszyli muzycy z orkiestry Jana Tokarza, ułani i kawalerzyści z kieleckich grup rekonstrukcji historycznych. Na placu zaplanowano m.in. taneczną "bitwę" breakdance. 19 lutego w ramach dni otwartych szpitali wszyscy chętni będą mogli zrobić profilaktyczne badania kardiologiczne. Akcję zaplanowano w Świętokrzyskim Centrum Kardiologii w Kielcach; także w Chmielniku, Czerwonej Górze, Końskich i Skarżysku-Kamiennej. Jednym z elementów "Wiosny z sercem" - 21 marca - będzie topienie symbolicznej "Marzanny-cholesterolu".

Najważniejsza jest profilaktyka

Uczestnicy happeningu będą mogli uzyskać porady z zakresu zmniejszania poziomu cholesterolu we krwi. Wezmą także udział w zajęciach fitnessu. Latem odbędzie się m.in. marsz nordic-walking, a jesienią jogging, z udziałem ambasadorów kampanii. W czasie trwania kampanii mieszkańcom będą rozdawane książeczki kulinarne z przepisami na zdrowe potrawy. Akcję promują także plakaty, kalendarzyki i lizaki w kształcie serca. Jabłka i ulotki będą także rozdawali kierowcom policjanci.

W ramach kampanii zaplanowano: spotkania z kołami gospodyń wiejskich, mieszkańcami powiatów, pokaz mody i naukę zdrowego gotowania. Ambasadorzy akcji będą czytali dzieciom przebywającym w szpitalach bajki. Zaśpiewają także piosenki o sercu podczas zabawy karaoke.

Atrakcje mają zachęcić mieszkańców

Do 7 marca świętokrzyscy producenci żywności mogą zgłaszać się do konkursu "Produkt z sercem". Wyróżnione będą te produkty, które korzystnie wpływają na zdrowie i odznaczają się wysoką jakością. Choroby układu krążenia należą do głównych chorób współczesnej cywilizacji. Wojewódzki Konsultant w dziedzinie kardiologii prof. Marianna Janion podkreśliła w piątek w Kielcach, że co drugi mieszkaniec regionu świętokrzyskiego i Polski umiera na serce. Natomiast co piąty jest zagrożony atakiem serca czy udarem mózgu. Główne czynniki ryzyka zachorowania na choroby układu krążenia to: palenie papierosów, zaburzenia lipidowe, nadciśnienie, cukrzyca i otyłość.

Co drugi mieszkaniec regionu umiera na serce

Według badań, czynniki te w 80 proc. wpływają na ryzyko powstania pierwszego zawału serca. Następne czynniki - stres, brak aktywności fizycznej, niewłaściwa dieta - zwiększają to ryzyko o kolejne 10 proc.

- Zmiana stylu życia zmniejsza ryzyko chorób serca o ponad połowę - mówiła podczas konferencji prasowej promującej akcję wojewody prof. Janion. W jej opinii kampania powinna dotrzeć szczególnie do młodych kobiet, które prowadzą gospodarstwa domowe tak, aby wprowadzały w swoich rodzinach zasady zdrowego odżywania czy właściwej aktywności fizycznej.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje