Kolekcja obejmuje prace artystów, których twórczość kształtowała się w najważniejszych ośrodkach artystycznych Europy. - Wśród różnych stylów i tematów, uprzywilejowane miejsce na ekspozycji zdaje się mieć malarstwo polskich monachijczyków, główki dziecięce i twórczość Henryka Haydena - zapowiada komisarz wystawy Joanna Kaczmarczyk. W grupie autorów związanych z Monachium znajdą się m.in. obrazy Tadeusza Ajdukiewicza, Józefa Brandta, Jana Nepomucena Głowackiego, Henryka Grabińskiego, Romana Kochanowskiego, Alfreda Wierusza-Kowalskiego Jacka Malczewskiego i Władysława Maleckiego. Z kolei Ecole de Paris reprezentują m.in. Roman Kramsztyk, Tadeusz Makowski, Józef Pankiewicz i Jan Rubczak. Bogaty jest zbiór sztuki Młodej Polski; miejsce szczególne zajmują w nim dzieła artystów polskich żydowskiego pochodzenia - Jankiela Adlera, Rajmunda Kanelby, Marcina Kitza, Adolfa Abrahama Milicha, Abrahama Neumana. Także Menasze i Efreima Seidenbeutelów, Artura Szyka i Leona Weissberga oraz prace polskiego malarza związanego z Paryżem - Henryka Haydena. Wszechstronnie prezentowana jest twórczość XX wieku; m.in. przez obrazy Stanisława Ignacego Witkiewicza - Witkacego, Zbigniewa Pronaszki, Wacława Borowskiego, Tymona Niesiołowskiego, Zofii Stryjeńskiej, Jana Cybisa, Marii Jaremy, Erny Rosenstein i Tadeusza Brzozowskiego. Ponadto są prace Jana Berdyszaka, Zdzisława Nitki i Tomasza Tatarczyka. W zaciemnionym pomieszczeniu pokazany zostanie "Widok Tyńca" Saturnina Świerzyńskiego w ujęciu konserwatorskim. Eksponowany w świetle ultrafioletowym i sodowym obraz ukaże, jakim zabiegom restauratorskim był poddawany w przeszłości; tej części wystawy towarzyszyć będzie fachowy komentarz konserwatorów. Po raz pierwszy eksponowane będą nie tylko lica obrazów, ale i ich odwrocia. - Znajdują się na nich różne napisy dokumentujące historię obrazu; tytuły i dopiski autorskie, dedykacje, nalepki z wystaw, pieczęcie składów z artykułami malarskimi, naklejki domów aukcyjnych, czy - zwłaszcza w przypadku malarstwa współczesnego - sygnatury - wyjaśniła komisarz wystawy. Przy wybranych pracach znajdą się krótkie eseje w wersji audio, będzie więc można przysiąść i wysłuchać historii oraz ciekawostek, związanych z poszczególnymi dziełami. Kolekcja powstała w rodzinie malarza Aleksandra Mroczkowskiego (1850-1927); wypożyczył ją muzeum wnuk artysty Jerzy Krogulec - który nadał jej obecny kształt. Wystawę zaaranżował prof. Ksawery Piwocki. Ekspozycja została przygotowana na dwóch kondygnacjach gruntownie wyremontowanych sal wystawowych dawnego Pałacu Biskupów Krakowskich. Katalog obrazów zaprojektował Radosław Nowakowski.