- Port Lotniczy Kielce, nawet w prognozowaniu ostrożnym, ma uzasadnienie ekonomiczne i jest niezwykle potrzebny naszemu regionowi - podkreślono w liście, którego adresatami są: prezydent Lech Kaczyński, jego poprzednicy na tym urzędzie - Lech Wałęsa i Aleksander Kwaśniewski, premier Donald Tusk, marszałkowie Sejmu i Senatu oraz liderzy największych partii. Kielce i region świętokrzyski ubiegają się o dofinansowanie budowy lotniska w Obicach kwotą 39 mln euro ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Komisja Europejska powołała ekspertów, którzy mieli ocenić ekonomiczny sens inwestycji. Raport jeszcze nie powstał, ale do Kielc dotarła informacja z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, że wstępna ocena konsultantów jest negatywna. Od kilku dni dziesiątki tysięcy mieszkańców województwa wpisują się do ksiąg poparcia dla tej inwestycji. Akcję zorganizowały wszystkie kieleckie media. "Kielczanie w tych księgach pytają: "dlaczego jesteśmy od tylu lat karani" i "za co"? Nie potrafimy na wiele z tych pytań odpowiedzieć. Naszym obowiązkiem jest prosić i apelować, co właśnie czynimy - czytamy liście świętokrzyskich samorządowców do 11 najważniejszych osób w Polsce. W przyszłym tygodniu kieleccy dziennikarze mają zawieźć wszystkie księgi poparcia do Brukseli i przekazać je unijnej komisarz ds. polityki regionalnej Danucie Huebner. Kieleccy radni zdecydowali w czwartek o przekazaniu z budżetu miasta kolejnych funduszy na wykup gruntów pod budowę lotniska w Obicach. Jednogłośnie przyjęli rekomendowany przez prezydenta Kielc projekt uchwały w sprawie utworzenia spółki akcyjnej Port Lotniczy Kielce. Jej kapitał zakładowy wyniesie dwa mln zł i zostanie podzielony na 200 tysięcy równych i niepodzielnych akcji, które mają być w publicznej sprzedaży. Świętokrzyscy parlamentarzyści PO w liście wysłanym we wtorek z Kielc do Brukseli przekonują europosłów, że "rozwój transportu lotniczego w regionie świętokrzyskim może być jedną z kilku, a nawet jedyną szansą na komunikację województwa z globalnym przepływem dóbr, kapitałów i zasobów ludzkich". Przypominają, że region świętokrzyski znajduje się poza Transeuropejską Siecią Transportową (TEN-T) oraz planowanymi korytarzami krajowej sieci autostrad. Według opinii przygotowanej na zlecenie Kielc przez brytyjską firmę Ove Arup & Partners International Ltd., regionalny port w Obicach osiągnie zyski: według scenariusza pesymistycznego w 2024 roku, a według optymistycznego - w 2016 roku.