Ale nawet decydując się na jazdę samochodem wcześniej czy później będziemy musieli zobaczyć i przejechać przez tory kolejowe. Żeby to krótkie, bo tylko na przejeździe, spotkanie z koleją było bezpieczne ruszyła kolejna, trzecia już, edycja społecznej kampanii Bezpieczny Przejazd. O akcji "Bezpieczny Przejazd" dowiadujemy się od organizatorów: w 2007 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A postanowiły kontynuować kampanię społeczną mającą na celu zachowanie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych oraz kształtowanie świadomości społecznej i w konsekwencji zachowanie życia i zdrowia osób - kierowców, pieszych i rowerzystów na skrzyżowaniach dróg kołowych z liniami kolejowymi. Dlaczego na przejazdach kolejowych są wypadki, dlaczego giną w nich ludzie, co jest tego przyczyną i z czyjej winy one są? Takie pytania, choć raz w swoim życiu zadał sobie zapewne każdy z nas. Warto także zadać sobie inne, ale jakże ważne pytanie. Ilu z nas rozgląda się na boki, wjeżdżając samochodem na przejazd kolejowy? Prawda jest brutalna: niewielu. W naszym społeczeństwie utarło się przekonanie, że jesteśmy nieomylni, uważni i rozważni, a winnymi wypadków są zawsze INNI. Ale czy tak jest? Czy aby na pewno wszystkie wypadki są nie z naszej winy? Kto ponosi za nie odpowiedzialność? 97 % wypadków powodują nieostrożni kierowcy. Tak naprawdę nieważne kto jest winny. Ważniejsze jest jak zapobiegać takim zdarzeniom ratując ludzkie życie. Zachowanie użytkowników przejazdów kolejowo - drogowych zbyt często jest nierozważne, a wręcz brawurowe. Przejeżdżanie tuż przed pociągami, mimo działającej ostrzegawczej sygnalizacji i omijanie slalomem zamkniętych półrogatek, to typowe wykroczenia kierowców. Kolejna edycja kampanii prowadzona wspólnie z zaangażowanymi partnerami jest kontynuacją promocji zachowań ratujących życie. Nie naszą rolą jest rozważać ile wypadków spowodowała PKP, a ile użytkownicy dróg. Postanowiliśmy im zapobiegać ratując ludzkie życie i zdrowie, i tak robimy. Dzięki temu powstała inicjatywa organizacji, a następnie kontynuacji kampanii społecznej "Bezpieczny przejazd zależy także od Ciebie".. Okres wakacji jest to czas wzmożonego ruchu na polskich drogach stąd pomysł przeprowadzenia kampanii w miesiącach letnich (lipiec- sierpień). Kilkaset bilbordów i tablic reklamowych umieszczonych przed wybranymi przejazdami oraz przy ulicach wielkich miast przypominać będzie o tym ważnym dla społeczeństwa przedsięwzięciu. Akcję rozpoczną i zakończą konferencje prasowe, na które zaproszone zostaną wszystkie media ogólnopolskie. Planowany jest również kolportaż ulotek, krótkie "pogadanki" radiowe i spoty reklamowe. Odbędzie się także debata w Domu Dziennikarza na Foksal z udziałem kolei, Policji, Ministerstwa Transportu i parlamentarzystów oraz szereg innych eventów związanych z akcją. Zarówno pierwsza, jak i druga edycja kampanii spotkała się z szerokim oddźwiękiem w mediach i środowiskach opiniotwórczych. Dalej jednak poszukujemy nowych rozwiązań, które pozwolą nam szerzej rozpowszechnić cel przedsięwzięcia i kształtować zachowania społeczne.