Reklama

Reklama

​Telewizja BBC ujawnia "tajne bogactwa" Władimira Putina

Przedstawiciel resortu finansów USA Adam Szubin powiedział w dokumentalnym programie BBC - "Panorama" - że prezydent Rosji Władimir Putin jest skorumpowany i że rząd Stanów Zjednoczonych wie o tym "od wielu, wielu lat".

Szubin nadzoruje sankcje nakładane przez amerykański resort finansów - wskazuje BBC. "Widzieliśmy, jak (Putin), wykorzystując aktywa państwowe, wzbogacał swoich przyjaciół, swych bliskich sojuszników i marginalizował tych, których nie uważa za przyjaciół" - powiedział.  

Reklama

Materiał w programie Panorama pt. "Tajne bogactwa Putina" będzie wyemitowany w poniedziałek wieczorem.   

BBC odnotowuje, że w zeszłym tygodniu opublikowano raport z brytyjskiego śledztwa z konkluzją, że Putin prawdopodobnie zaaprobował operację FSB w celu zabicia b. rosyjskiego agenta Aleksandra Litwinienki w Londynie w 2006 roku.   Szubin wskazał, że lukratywne kontrakty państwowe Putin kieruje do tych, co do których jest przekonany, że będą mu służyć i wyklucza tych, po których tego nie oczekuje. "Dla mnie to obraz korupcji" - oświadczył przedstawiciel resortu finansów USA.   

BBC zwraca uwagę, że rząd USA nałożył w 2014 roku sankcje na niektórych ludzi z Kremla i stwierdził, że Putin dokonał potajemnie inwestycji w sektor energetyczny. Amerykanie nie oskarżyli jednak wtedy rosyjskiego prezydenta wprost o korupcję.   

BBC pisze na swej stronie internetowej, że Szubin nie chciał skomentować tajnego raportu CIA z 2007 roku, w którym majątek Putina oszacowano na ok. 40 miliardów dolarów. Oświadczył jednak, że rosyjski prezydent gromadzi potajemnie majątek.   Kreml odrzuca takie oskarżenia. 

W 2008 roku Putin uczynił to osobiście nazywając "po prostu bzdurą" twierdzenia, jakoby był najbogatszym człowiekiem w Europie.   

Program BBC "Panorama" dotarł do byłych rosyjskich oficjeli, którzy twierdzą, że wiedzą o tajnych bogactwach Putina. Dmitrij Skarga, który kierował kiedyś państwowym przedsiębiorstwem żeglugowym Sowkomfłot twierdzi, że nadzorował przekazanie Putinowi jachtu wartego 35 mln dolarów i że był to dar od Romana Abramowicza, właściciela brytyjskiego klubu piłkarskiego Chelsea. Skarga dodał, że koszty utrzymania tego jachtu pokrywane były następnie z budżetu państwa. 

BBC odnotowuje, że prawnicy Abramowicza, do którego "Panorama" zwróciła się z prośbą o komentarz, odrzucili twierdzenia na temat tego jachtu jako spekulacje i plotki.   

Putin odmówił wypowiedzi w programie "Panorama".

Dowiedz się więcej na temat: Władimir Putin | Rosja | BBC

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje