​Odkryto nowy gatunek tarantuli. Ma niespotykaną narośl

W Angoli odkryto nowy gatunek tarantuli - informuje "African Invertebrates". Czasopismo publikuje najnowsze ustalenia naukowców.

Z publikacji wynika, że badanie fauny i flory Angoli to dla naukowców prawdziwe wyzwanie, gdyż są to tereny jeszcze nie do końca odkryte.

W czasie ostatnich badań naukowcy natrafili na nowy gatunek tarantuli. Budowa pająka jest bardzo zaskakująca. Ma on niespotykaną narośl na grzbiecie, nazywaną wymiennie "rogiem". Narośl wystaje z końca odwłoku.

"Żaden inny pająk na świecie nie posiada podobnej narośli" - napisali autorzy publikacji.

Ceratogyrus attonitifer

Tarantula otrzymała nazwę Ceratogyrus attonitifer. Nazwa ta nie jest bez znaczenia. Jak wyjaśniają naukowcy - attonitifer to połączenie"attonit", czyli łacińskiego słowa "zdziwienie, fascynacja" i "fer", które stosuje się jako przyrostek nosicielowi danej cechy. "Attonitifer" to więc "zadziwiający"/"fascynujący", co oddaje reakcję naukowców, którzy natrafili na tarantulę.

Jak wynika z badań, rdzenni mieszkańcy Angoli od dawna znają tego pająka. Nazywają go jednak Chandachuly. Pająk ten poluje na owady, a samice nie tworzą własnych nor, a powiększają te, które znajdą. Jad Ceratogyrus attonitifer nie stwarza zagrożenia dla ludzi.

Najciekawszym elementem budowy pająka jest odwłok z naroślą. Podobna narośl jest znana naukowcom jedynie w formie skostniałej. Była ona widoczna u innych gatunków pająków, ale nigdy w takiej formie - czytamy. "Róg" Chandachuly jest dłuższy niż w przypadku innych pająków i miękki w dotyku. Naukowcy wciąż nie znają odpowiedzi, do czego służy ta część ciała.