​Naukowcy odkryli nowy gatunek tytanozaura

Mnyamawamtuka moyowamkia - tak nazywa się tytanozaur odkryty na terenie Afryki. Ma on nietypową cechę. Kości tworzące jego ogon mają kształt serca.

Tytanozaury to jedne z największych zwierząt lądowych w dziejach świata. Wśród nich znalazł się także i nowy gatunek tego dinozaura - Mnyamawamtuka moyowamkia. Nowy tytanozaur był jednak mniejszy niż jego krewni - wynika z analiz naukowców, które opublikowano w czasopiśmie "Plos One".

Tytanozaura odkryto w Afryce, choć ten gatunek jest kojarzony głównie z terenami dzisiejszej Ameryki Południowej.

Mnyamawamtuka żył ok. 100 milionów lat temu i jego odkrycie pozwala badaczom na nowe spojrzenie na superkontynet Pangea. Pangea to ląd, w którego skład wchodziły dzisiejsze kontynenty, a ich rozdzielenie spowodowało powstanie Oceanu Atlantyckiego i uformowanie lądów, jakie dziś wchodzą w skład Ziemi.

Nowy tytanozaur jest prawdopodobnie jednym z najmniejszych w swoim gatunku. Istnieje także hipoteza, że znaleziony szkielet należał do młodego przedstawiciela tytanozaurów, stąd jego mniejsze rozmiary.

Jedną z najbardziej charakterystycznych cech nowego tytanozaura są jego wyjątkowe kości ogonowe. Mają one bowiem kształt serca.

Naukowcy twierdzą, że Mnyamawamtuka żył blisko wody, szukając roślinnego pożywienia. W szkielecie znaleziono także unikalną kombinację cech wczesnych tytanozaurów, jak i ich późniejszych ewolucji, co sugeruje, że nowy tytanozaur mógł być formą przejściową.