Francja, Włochy i Dania wstępnie poparły brytyjskie plany dla misji mającej działać pod egidą Europy i mającej zapewnić bezpieczną żeglugę przez cieśninę Ormuz. Propozycja takiej misji zrodziła się po przejęciu przez <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-iran,gsbi,2646" title="Iran" target="_blank">Iran</a> tankowca pod banderą brytyjską. "To, co usłyszeliście, że chcą wysłać europejską flotę do Zatoki Perskiej, śle wrogi komunikat, jest prowokacyjne i zwiększy napięcie" w regionie - powiedział Rabiei. Głos prezydenta Iranu "Obecność obcych sił nie tylko nie pomoże bezpieczeństwu regionu, ale będzie głównym czynnikiem napięcia" - oświadczył prezydent Iranu Hasan Rowhani na spotkaniu w Teheranie z szefem omańskiej dyplomacji. Podkreślił, że głównie Iran i Oman ponoszą odpowiedzialność za zabezpieczenie cieśniny Ormuz. Rowhani dodał, że "źródłem nieprzyjemnych wydarzeń i napięć, do jakich dochodzi obecnie w regionie, jest jednostronne wycofanie się USA" w maju ub.r. z porozumienia nuklearnego światowych mocarstw z Iranem z 2015 r. Propozycja Wielkiej Brytanii We wtorek Reuters informował, powołując się na źródła dyplomatyczne, że Francja, Włochy, Holandia i Dania wspierają inicjatywę europejskiej misji morskiej w cieśninie Ormuz. Według agencji, "zainteresowanie inicjatywą wyraziły" również Polska, Hiszpania, Niemcy i <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-szwecja,gsbi,3494" title="Szwecja" target="_blank">Szwecja</a>. Misja morska ma być prowadzona przez wspólne dowództwo brytyjsko-francuskie. Jest to odpowiedź na propozycję brytyjskiego szefa MSZ Jeremy'ego Hunta, który w poniedziałek wystąpił z inicjatywą utworzenia europejskiej misji morskiej, mającej zapewnić ochronę statków handlowych w cieśninie Ormuz. W piątek na tym morskim szlaku doszło do przejęcia przez irańską Gwardię Rewolucyjną brytyjskiego tankowca Stena Impero. Iran twierdzi, że statek zderzył się z łodzią rybacką, a następnie zignorował ją, gdy wzywała pomocy. Zarówno sam statek, jak i jego 23-osobowa załoga przebywają obecnie w Iranie. Odwet Teheranu Przejęcie Steny Impero komentowane jest jako odwet Teheranu za zatrzymanie na początku lipca przez Brytyjczyków irańskiego tankowca Grace 1 w pobliżu Gibraltaru, czego dokonano w związku z podejrzeniami, że statek narusza sankcje UE nałożone na Syrię. Zdaniem Teheranu zatrzymanie statku było bezprawne. Mająca w najwęższym miejscu 33 km cieśnina Ormuz to najważniejsza droga transportu ropy naftowej z Zatoki Perskiej na światowe rynki. Mimo regionalnych konfliktów przepływa nią blisko jedna piąta światowego zapotrzebowania na ten surowiec.